Over Vorming 'Hartelijk onthaal van nieuwe medewerkers - sleutelpositie van de leidinggevende'

Vorming 'Hartelijk onthaal van nieuwe medewerkers - sleutelpositie van de leidinggevende'

Vorming 'Hartelijk onthaal van nieuwe medewerkers - sleutelpositie van de leidinggevende'

Wat kan je verwachten?

Meer dan ooit is het belangrijk om als organisatie in te zetten op een hartelijk en gastvrij onthaal. Zeker in moeilijke en drukke tijden is het opportuun om ervoor te zorgen dat de medewerkers die we rekruteren zich snel thuis voelen, zich vlot inwerken én ook effectief blijven.

Tijdens de ‘onthaalperiode’ vervullen hierin de direct leidinggevenden een cruciale sleutelrol.

Concrete tips worden aangereikt om in te spelen op een ‘gastvrij onthaal’ en een ‘positieve beleving’.

Programma

  • Wettelijk kader (informeren wat waar terugvinden) en procedures (onthaalprocedure, onthaalchecklist, mentorschap, enz.)
  • Belang eerste indruk, gevoel en beleving (basisprincipes gastvrijheid)
  • Hoe onzekerheid en nervositeit bij nieuwe medewerkers wegnemen?
  • Inspelen op de ‘verwachtingen’ van een nieuwe medewerker als leidinggevende
  • Leidinggevende en het ‘team’ – elk zijn ‘verantwoordelijkheid’

Op einde van de training benoemt elke deelnemer concrete acties waar hij/zij mee aan de slag zal gaan.

Opvolging

Ter opvolging en ondersteuning wordt een online opvolgingsmoment georganiseerd twee tot drie maand na afloop van de training. De datum wordt bepaald in samenspraak met de trainer en de deelnemers.

Praktisch

  • Wanneer?  14 maart 2024, van 9u30 tot 12u
  • Begeleiding: Corcura 
  • Locatie: Gemeenschapscentrum De Kriekelaer, Gallaitstraat 86 - 1030 Brussel. 
  • Inschrijven verplicht. Hiervoor krijg je tijdig een factuur van ons toegestuurd.
  • Doelgroep: Leidinggevenden, teamverantwoordelijken, coördinatoren... van sociale ondernemingen. 

Ontdek ook onze andere HR-vormingen voor leidinggevenden!

Dit aanbod wordt jou aangeboden door:

   Logo HRwijs

In veel gevallen bestaat er financiële ondersteuning wat opleidingen betreft. Denk hier aan bij je inschrijving.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Vorming 'Hartelijk onthaal van nieuwe medewerker' € 65,00

Als deelnemer betaal je slechts een deel van de kostprijs. Het grootste deel passen we bij!

Van eerste indruk tot eerste werkdag: zo versterk je jouw aantrekkingskracht als werkgever

Van eerste indruk tot eerste werkdag: zo versterk je jouw aantrekkingskracht als werkgever

Als leidinggevende in een sociale onderneming weet je hoe belangrijk mensen zijn voor het realiseren van je missie. Maar de juiste mensen vinden én houden op de hu…

Wat is jobmarketing wel (en wat niet)?

Wat is jobmarketing wel (en wat niet)?

Jobmarketing. Klinkt als iets voor grote bedrijven met een reclamebureau. Of voor hippe start-ups die met TikTok-campagnes developers proberen lokken.Maar ook in de socia…

Instroom van nieuwe medewerkers: plichten én steun

Instroom van nieuwe medewerkers: plichten én steun

Welke sociaaljuridische plichten bestaan er voor jou als werkgever als het gaat over het thema 'instroom'? En wat zijn ondersteuningsmogelijkheden?

Stappenplan invoeren buddysysteem nieuwe medewerkers

Stappenplan invoeren buddysysteem nieuwe medewerkers

Wil je een buddysysteem invoeren voor nieuwe medewerkers? 

Een succesvol onthaalbeleid met de 5 C’s én praktische tools

Een succesvol onthaalbeleid met de 5 C’s én praktische tools

Een goed onthaalbeleid helpt nieuwe medewerkers zich snel thuis te voelen in de organisatie. Met de vijf C’s - compliance, clarification, culture, connection en che…

Bevraging ervaring sollicitanten

Bevraging ervaring sollicitanten

Het kan wel eens de moeite waard zijn om je sollicitanten te vragen naar hoe zij het sollicitatieproces hebben ervaren. 

Selectiemethodieken

Selectiemethodieken

Om een toekomstige medewerker te selecteren, kan je verschillende methodieken hanteren. We zetten enkele mogelijkheden op een rijtje.

Waarom sollicitatiefeedback belangrijk is

Waarom sollicitatiefeedback belangrijk is

Als werkgever is het geven van feedback na een sollicitatiegesprek een waardevolle gewoonte. Niet alleen voor de sollicitant, maar ook voor je eigen organisatie, en event…

Waarom je instroombeleid goed onderbouwen

Waarom je instroombeleid goed onderbouwen

Wist jij dat een kost van een verkeerde aanwerving tussen de 30% en 150% van het jaarsalaris van een medewerker kan liggen?

Bijeenkomsten

Toon alle evenementen
  1. Webinar Op naar een sterk onthaalbeleid

    Een op zes medewerkers neemt reeds afscheid van de nieuwe werkgever binnen het half jaar. Dat blijkt uit recent onderzoek. De onth...

    05 sep
  2. Online learning Jobmarketing

    Heb op je vacatures weinig reacties of sollicitanten die niet matchen? Dan is het tijd voor efficiënter werven

    08 sep
  3. Groeilabo Instroom (JobRoad - Antwerpen)

    In dit Groeilabo leer je nieuwe, meer inclusieve praktijken toe te passen op het vlak van retentie en rekrutering. Je krijgt coach...

    24 sep

Ik help je graag

Pascale Vander Gracht

Pascale Vander Gracht

HR-adviseur

Stel je vraag