Waarom je wervings -en selectieproces goed onderbouwen

Waarom je wervings -en selectieproces goed onderbouwen

Wist jij dat een kost van een verkeerde aanwerving tussen de 30% en 150% van het jaarsalaris van een medewerker kan liggen?

Auteur: Tom Vandooren is docent aan de Arteveldehogeschool, auteur en consultant van Kyrat. Hieronder zijn nieuwe gastblog voor HRwijs. 

Stel dat je een taart wil bakken, en daarvoor drie ingrediënten nodig hebt: eentje van 100€, eentje van 20€ en eentje van 5€. En dat je weet dat net het ingrediënt van 5€ de kans dat de taart zal lukken gevoelig verhoogt. Zou je beknibbelen op die 5€?

Stel dat je een medewerker wil aanwerven. Je zal die moeten een loon betalen, investeren in onthaal en opleiding, en een gedegen, onderbouwd selectieproces moeten voeren. En net dat laatste wordt nog al te vaak als een (te) grote kost aanzien, voorbehouden voor enkele topfuncties.

En dat terwijl we weten dat een goed onderbouwd en uitgevoerd selectieproces de slaagkansen van een tewerkstelling gevoelig kan verbeteren. En dat een selectiekost dus eerder een investering is en een – zij het niet feilloze – bescherming tegen veel hogere kosten later in de rit. De kost van een verkeerde aanwerving kan immers tussen de 30% en maar liefst 150% van het jaarsalaris van de betrokken medewerker liggen. En hier spreken we écht van een kost, niet van een investering …

Op zich hoeft onderbouwd selecteren ook vaak weinig meer te ‘kosten’ dan wat tijd en moeite. Hoe je het interview aanpakt, welke korte en gratis beschikbare testen je hanteert, hoe je scoort en vergelijkt, … krikt de voorspellende validiteit al meteen gevoelig op. Tussen buikgevoel en peperdure assessments ligt dus een zee van mogelijkheden.

De strategische blik achter wervings -en selectiebeleid verkennen in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt doet Tom Vandooren voor HRwijs op de 2-daags vorming “onderbouwd werven en selecteren”, op 7 en 14 oktober te Hasselt. Interesse? Zeker inschrijven dan. 

Whitepaper employer branding

  • Waarom bestaan we als organisatie?
  • Wat is onze overtuiging? In welke doelstelling geloven we echt?
  • Welke acties ondernemen we om deze doelstelling te realiseren?
  • Op basis van welke waarden willen we dit doen?

Denk je dat al je collega's deze vragen kunnen beantwoorden? Proficiat! Dan staat je employer branding op punt.

Toch nog wat inspiratie nodig? Laat hier je gegevens achter om onze whitepaper 'employer branding' te downloaden:

Lees ook

Boemerang rekruteren

Boemerang rekruteren

1 op 2 van jouw ex-werknemers staat er voor open om terug te keren naar je organisatie, aldus de cijfers uit een bevraging door Acerta bij meer dan 1000 werknemers. Afsch…

Echt het verschil maken met inclusief ondernemen

Echt het verschil maken met inclusief ondernemen

“Ja, we maakten een vreugdedansje toen we een ‘go’ kregen”, zeggen Kirsten D’Hooghe en Katleen Schueremans."

Hoe zorg je voor een positieve ervaring bij sollicitaties?

Hoe zorg je voor een positieve ervaring bij sollicitaties?

Slaagt jouw organisatie erin een positieve indruk na te laten bij sollicitanten? Wat zijn de voordelen van een positieve kandidaat ervaring? En hoe pak je dat aan?…

Door maatwerk aan te bieden, maak je van je medewerkers je beste ambassadeurs

Door maatwerk aan te bieden, maak je van je medewerkers je beste ambassadeurs

We spraken David Ducheyne over employer branding, personaliseren van werk en de menselijke aanpak in HR.