Goed nieuws brengen aan gegeerde kandidaten, is vaak gauw gebeurd. Anders gesteld is het met de kandidaten die afvallen.
Een Amerikaans onderzoek toont aan dat 75% van de sollicitanten tijdens hun sollicitaties van het afgelopen jaar minstens eenmaal helemaal geen antwoord kregen op een sollicitatie.
Voor België zijn er geen cijfers, maar zeker is dat het fenomeen zich hier ook voordoet. Er is niet altijd kwade wil in het spel, soms vergeet een organisatie simpelweg om aan de kandidaten die niet in aanmerking komen een bericht te zenden. Dit is geen goed idee.
Ook de sollicitanten die je niet aanwerft, bepalen immers mee het imago van jouw organisatie. In hun kennissenkring en via fora en sociale media vertellen zij mogelijks over hun sollicitatie-ervaringen. Voor een volgende functie die vrijkomt in je organisatie zijn zij overigens misschien wel de geknipte persoon. Als je hen op een vriendelijke manier en met voldoende uitleg hebt afgewezen, kan je hen zonder problemen opnieuw uitnodigen. Zelf zullen ze ook eerder geneigd zijn om opnieuw te solliciteren in jouw organisatie.
Een mooi voorbeeld van een geslaagde afwijsmail vind je op de blog van Atty van de Brake. Hierin krijgen de kandidaten feedback over de gehanteerde criteria bij de selectie.
Geef kandidaten die verschillende stappen van het rekruteringsproces doorlopen, ook feedback over wat maakt dat ze naar de volgende ronde gaan. Wanneer ze afvallen in de loop van het sollicitatieproces, kan je hen een dienst bewijzen door duidelijk te maken wat de doorslag gaf om voor een andere kandidaat te kiezen.
Soms krijgen organisaties heel veel reacties, waardoor het moeilijker is om hen allemaal op individuele basis feedback te geven. Een oplossing is een gemeenschappelijke mail met de verwijzing naar de mogelijkheid om jou en/of de collega's die betrokken werden bij de selectie te contacteren bij vragen.