De coronacrisis heeft zoals in alle sectoren een grote impact op het management van sociale ondernemingen. Lees hier het laatste nieuws.

Feedback geven aan sollicitanten

Feedback geven aan sollicitanten

Goed nieuws brengen aan gegeerde kandidaten, is vaak gauw gebeurd. Anders gesteld is het met de kandidaten die afvallen.

Een onderzoek in Amerika toont aan dat 75% van de sollicitanten tijdens hun sollicitaties van het voorbij jaar minstens eenmaal helemaal geen antwoord kregen op een sollicitatie.

Voor België zijn er geen cijfers, maar zeker is dat het fenomeen zich hier ook voordoet. Er is niet altijd kwade wil in het spel, soms vergeet een organisatie simpelweg om aan de kandidaten die niet in aanmerking komen een bericht te zenden. Dit is geen goed idee.  

Ook de sollicitanten die je niet aanwerft, bepalen immers mee het imago van jouw organisatie. In hun kennissenkring en via fora en sociale media vertellen zij mogelijks over hun sollicitatie-ervaringen. Voor een volgende functie die vrijkomt in je organisatie zijn zij overigens misschien wel de geknipte persoon. Als je hen op een vriendelijke manier en met voldoende uitleg hebt afgewezen, kan je hen zonder problemen opnieuw uitnodigen. Zelf zullen ze ook eerder geneigd zijn om opnieuw te solliciteren in jouw organisatie.

Een mooi voorbeeld van een geslaagde afwijsmail vind je op de blog van Atty van de Brake. Hierin krijgen de kandidaten feedback over de gehanteerde criteria bij de selectie.  

Geef kandidaten die verschillende stappen van het rekruteringsproces doorlopen, ook feedback over wat maakt dat ze naar de volgende ronde gaan. Wanneer ze afvallen in de loop van het sollicitatieproces, kan je hen een dienst bewijzen door duidelijk te maken wat de doorslag gaf om voor een andere kandidaat te kiezen.

Soms krijgen organisaties heel veel reacties, waardoor het moeilijker te verwezenlijken is om hen allemaal op individuele basis feedback te geven. Een oplossing is een gemeenschappelijke mail met de verwijzing naar de mogelijkheid om jou en/of de collega's die betrokken werden bij de selectie te contacteren bij vragen.

Lees ook

Het ABCD van veerkracht

Het ABCD van veerkracht

Door het coronavirus botsen sociale professionals op onbekende situaties. Overeind blijven als individu en team is een grote uitdaging.

Tips bij het geven van feedback

Tips bij het geven van feedback

1. Houd het zo feitelijk en concreet mogelijk Benoem de feiten en vraag je op voorhand af waar je mogelijk een verkeerd beeld hebt. Beschrijf concreet waarneemba…

Hoe feedback geven?

Hoe feedback geven?

We geven je 6 concrete adviezen om op een goede manier feedback te geven. …