Om talent en toekomstige verschilmakers aan te trekken, zet Familiehulp stevig in op employer branding. Daarbij wordt elke medewerker naar voren geschoven als een #verschilmaker.
Familiehulp toont zich als werkgever die het verschil maakt in het leven van mensen en hun families. We spraken erover met Stéphane Verbrugge, verantwoordelijke employer branding bij Familiehulp.
Als grootste gezinszorgorganisatie in Vlaanderen en Brussel zetten 13.000 medewerkers bij Familiehulp zich elke dag in om het verschil te maken voor hun klanten en de organisatie.
Waarom kozen jullie voor #verschilmakers?
Stéphane Verbrugge: "Omdat medewerkers van Familiehulp nu eenmaal écht een verschil maken in het leven van hun klanten. We verlenen gerichte zorg, bieden ondersteuning en gezelschap of zorgen voor een proper gepoetst huis. Dankzij ons kunnen mensen met een zorgbehoefte langer thuis blijven wonen of krijgen gezinnen meer tijd voor zichzelf. En daar draagt élke medewerker van Familiehulp zijn steentje aan bij."
Tegelijk wil deze campagne werken bij Familiehulp promoten...
Stéphane Verbrugge: We willen de vele positieve elementen van Familiehulp inderdaad in de kijker zetten. Als 'verschilmakers' hebben we de vrijheid om ons eigen werk in te delen en beslissingen te nemen. Samenwerking, openheid, diversiteit en solidariteit staan centraal in onze organisatiecultuur. Iedereen is welkom bij ons en we maken niet het minste onderscheid naar afkomst of kenmerken.
We zien onze 'verschilmakers' ook niet alleen als werknemers, maar als mensen. Naast een eerlijk en tijdig loon streven we naar een goede balans tussen werk en privé, wat bijdraagt aan de gezondheid en het werkgeluk van onze medewerkers. Ook de groei en ontwikkeling van onze medewerkers is belangrijk: het project 3030 is daarin een mooi voorbeeld. Medewerkers krijgen zo de kans om via een professionele opleiding zich te ontwikkelen naar een job als verzorgende-zorgkundige.
Ook krijgt elke nieuwe medewerker een peter of meter. Die helpt om nieuwe collega’s zich gemakkelijker en sneller thuis te voelen binnen onze organisatie. Al deze elementen maken van Familiehulp een aantrekkelijke werkplek, waar je bovendien het verschil kan maken in het leven van andere mensen."
Hoe willen jullie zelf het verschil maken om mensen te overtuigen om voor Familiehulp te kiezen?
Stéphane Verbrugge: "Door in te zetten op technologie en marketing. Zo werd onze jobsite www.wijzijnfamiliehulp.be volledig vernieuwd. Potentiële kandidaten kunnen daar niet alleen ons verhaal ontdekken, maar vinden alle gedetailleerde informatie over onze verschillende functies. Via videogetuigenissen van collega’s krijgen bezoekers een authentiek beeld van werken bij Familiehulp. En dankzij het volledig vernieuwde online sollicitatieplatform, kunnen kandidaten veel gemakkelijker een gepaste vacature vinden en hun sollicitatie indienen.
Daarnaast maken we gebruik van online en offline advertenties om onze 'verschilmakers' in de schijnwerpers te zetten. Ook onze opleidingen tot zorgkundige zetten we mee in de kijker. Recent gebruiken we ook kunstmatige intelligentie (AI) om reclamebanners te tonen aan potentiële kandidaten.
Via deze gerichte marketinginspanningen hopen we dat nog meer mensen Familiehulp leren kennen, zodat we de juiste talenten kunnen aantrekken die bij onze missie en waarden passen.
We kijken ook naar de mogelijkheden van virtual reality. Virtueel kennismaken met de job en rondkijken in de werkomgeving van morgen: er is veel mogelijk maar technologie mag ook geen doel op zich worden. Ook het onderwijs speelt een belangrijke rol in het aantrekken van nieuw talent. Door een netwerk op te bouwen met scholen leren studenten en scholieren Familiehulp ook al van op de schoolbanken kennen als mogelijke toekomstige werkgever."
Kunnen jullie huidige medewerkers ook meehelpen?
Stéphane Verbrugge: "Zeker! Zo is er het VIA VIA-programma waarbij medewerkers twee cinematickets winnen en kans maken op een waardebon van 100 euro als zij iemand bij Familiehulp aanbrengen. En we hebben ook een raamposter en een mooie verschilmakers-pins aan al onze medewerkers verdeeld. Deze worden ook effectief gedeeld door medewerkers als selfie op hun sociale media."
Wil jij ook aan de slag rond employer branding? Schrijf je dan in voor onze vorming op 23 mei