De coronacrisis heeft zoals in alle sectoren een grote impact op het management van sociale ondernemingen. Lees hier het laatste nieuws.

Storytelling voor employer branding: 3 tips

Storytelling voor employer branding: 3 tips

Met inspirerende verhalen trekt je organisatie sneller de juiste talenten aan. 3 tips voor storytelling bij employer branding.

Op 18 februari 2020 gaf Rudy Pieters van Verhalenmakers een sessie storytelling op de HRwijs-inspiratiedag over employer branding. De deelnemers gingen er aan de slag met een storycanvas. Ze kregen daarbij heel wat tips, waaronder deze drie.

1. Zet je medewerkers in voor employer branding

Zet je huidige medewerkers in als ambassadeurs. Zij zijn de helden van je verhalen. In dit voorbeeld van de VRT is Hanne de hoofdpersoon. Laat je helden vertellen wat ze doen in je organisatie, hoe ze de problemen aanpakken, wie ze zijn.

In een goed verteld verhaal identificeert het publiek – in dit geval: het talent dat je wil aantrekken – zich met die hoofdpersoon. Het publiek voelt mee: Hé, dat ben ik! Ik wil ook werken zoals Hanne. Via de hashtag #vrtvolk doet de VRT op een heel slimme manier aan employer branding.

employer branding VRT.JPG

2. Toon de actie

Alleen actie activeert de verbeelding in storytelling. Laat in je verhaal je medewerkers niet uitleggen waarom ze graag bij je organisatie werken (“omdat ik toffe collega’s heb”, “omdat ik mijn creativiteit kwijt kan” …), want dan heb je geen verhaal meer. Laat ze vertellen wat ze doen, welke uitdagingen ze tegenkomen, hoe ze die oplossen, hoe hun werkdag eruitziet.

Een mooi voorbeeld van employer branding krijgen we hier van de Vlaamse overheid. Die zette Heidi in om duidelijk te maken hoe de werkdag van een dossierbehandelaar eruitziet. Dat doet ze vooral in de tweede zin. De eerste zin voegt zelfs nog wat actie toe: ook al waren we er niet bij, we zien zo het moment voor ons dat Heidi op de vacature reageerde.

storytelling voor employer branding - Vlaamse overheid

3. Wacht niet tot er een vacature is

Begin niet plots aan storytelling te doen wanneer je een vacature hebt. Employer branding doe je het hele jaar door. Toon het hele jaar door wat er achter de schermen van je organisatie gebeurt. Sociale media lenen zich heel goed tot dergelijke making of-verhalen.

Verhalen zoals dat over Carla, die op een zaterdagavond nog volop vijfhonderd mappen aan het maken is voor de inspiratiedag van Publiek Centraal, vertellen veel over het engagement en de sfeer in je organisatie.

storytelling voor employer branding - Publiek Centraal

Tekst: Rudy Pieters, Verhalenmakers

Lees ook

Hoe zorg je voor een positieve kandidaat ervaring bij sollicitaties?

Hoe zorg je voor een positieve kandidaat ervaring bij sollicitaties?

Slaagt jouw organisatie erin een positieve indruk na te laten bij kandidaat-werknemers? Wat zijn de voordelen van een positieve kandidaat ervaring? En hoe pak je dat aan?…

Talentoscoop is er gewoon voor jou!

Talentoscoop is er gewoon voor jou!

Talentoscoop is een ESF-project van GTB en de Werkplekarchitecten in samenwerking met Verso, Howest en EPR. Ze luisteren naar wat jij nodig hebt. Misschien biedt diversit…

Je vacature bekendmaken

Je vacature bekendmaken

Je hoeft geen handenvol geld uit te geven om je vacature bekend te maken bij een breed publiek. Er bestaan ook gratis kanalen. En internet en sociale media kunnen je…