De coronacrisis heeft zoals in alle sectoren een grote impact op het management van sociale ondernemingen. Lees hier het laatste nieuws.

Checklist opleidingsplan opmaken

Checklist opleidingsplan opmaken

Checklist voor het opstellen van een opleidingsplan voor je organisatie.

Vragen die aan bod komen:

  • Wat zijn de opleidingsbehoeften?
  • Welk type opleiding biedt het beste antwoord?
  • Hoe snel moet deze opleiding plaatsvinden, m.a.w. hoe dringend is het?
  • Wat zal deze opleiding kosten?
  • Zijn er subsidiemogelijkheden?
  • ...

Meer over het vormgeven van een leer- en opleidingsbeleid in je organisatie? Surf zeker eens naar de website van onze partner VIVO: www.lerenindesocialprofit.be.


Commentaar van een expert

Deze checklist helpt om relevante aspecten rond een opleiding in kaart te brengen.
Ik kende hem nog niet, maar ik ging al wel aan de slag met heel gelijkaardige tools tijdens eerdere management rollen. Wat ik zelf een heel belangrijke (cruciale) vraag vind om de effectiviteit van opleiding te verhogen is de vraag of het volgen van de opleiding voldoende is om je de vaardigheden, kennis, etc. eigen te maken. Is er een bepaalde praktijkervaring nodig? Is er opvolging nodig, intervisie nodig, ...?" Ook die komt aan bod en mag je zeker niet uit het oog verliezen
De tool is breed inzetbaar en ook onmiddellijk bruikbaar.

Joost Van Driessche

Lees ook

7 principes voor leerrijke jobs

7 principes voor leerrijke jobs

Zijn de jobs ook in jouw onderneming 'leerrijk' en toereikend? Krijgen de collega's voldoende impulsen om hun competenties blijvend te ontwikkelen? Hopelijk wel, want het…

Meet het transferklimaat: hoe zorg je ervoor dat opleiding rendeert?

Meet het transferklimaat: hoe zorg je ervoor dat opleiding rendeert?

We investeren veel (tijd en geld) in het opleiden van medewerkers.  Alleen lijkt dit niet altijd het verhoopte resultaat te hebben.

Het POP-sjabloon

Het POP-sjabloon

Om competenties en talenten te ontwikkelen is het POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) een handig hulpmiddel.