Hoe je best gaat communiceren, hangt af van het doel van je communicatie...
Ben je op zoek naar een praktisch communicatiemodel dat je helpt om af te wegen welke communicatiemiddelen je wanneer gebruikt? Dan geven we je met een plezier een trap: de trap van Quirke.
De kern ervan is eenvoudig: hoe meer je verwacht van medewerkers in termen van medeverantwoordelijkheid dragen voor de verandering en hun gedrag aanpassen, hoe groter de interactiviteit van je communicatie moet zijn.
Wil je bijvoorbeeld dat mensen geïnformeerd zijn over een verandering? Dan volstaat een e-mail of het ophangen van een poster. Maar wil je dat mensen zich betrokken of zelfs verbonden voelen? Dan moet je werkoverleggen voeren en samen problemen aanpakken.
Verbonden hoger dan betrokken
Op de tweede hoogste trap staat ‘zich betrokken voelen’ – engagement dus. Op de hoogste trap staat ‘zich verbonden voelen’. Verbondenheid staat dus nog iets hoger dan betrokkenheid. Hieruit kun je besluiten dat wie zich met de organisatie verbonden voelt, zich ook betrokken voelt. Of: door in te zetten op employee experience, krijg je er automatisch employee engagement bij.
Zet in op interactie
Door meer in te zetten op interactie creëer je dus meer betrokkenheid en verbondenheid. Dit houdt in dat je vaardigheden moeten inzetten of verwerven voor het ontwerpen en/of faciliteren van overlegmomenten, workshops, debatten, tweegesprekken of co-creatiesessies.