Wat is jobmarketing wel (en wat niet)?

Wat is jobmarketing wel (en wat niet)?

Jobmarketing. Klinkt als iets voor grote bedrijven met een reclamebureau. Of voor hippe start-ups die met TikTok-campagnes developers proberen lokken.
Maar ook in de social profit – van zorginstelling en maatwerkbedrijf tot cultuurhuis – loont het om eens met een andere bril naar je manier van rekruteren te kijken.

Ook al kun je als organisatie niet toveren met loonpakketten of bedrijfswagens, er zijn wél manieren om jezelf als werkgever sterker op de kaart te zetten. Mét resultaat, authentiek en ja, zonder duizelingwekkend budget.

Auteur: Ann Rens is een van de partners van Fishing Ducks, die een e-learning pakket hebben ontwikkeld over Jobmarketing. Hun tool leert je op je eigen tempo hoe je vacatures sterker in de markt zet, zonder je missie te verliezen of je budget te overstijgen.

Wat is jobmarketing dan precies?

Jobmarketing betekent: je vacatures op een doordachte, aantrekkelijke en doelgroepgerichte manier in de markt zetten. Niet gewoon copy-pasten wat in het functieprofiel staat, maar écht nadenken over:

  • Wie willen we bereiken?
  • Wat verwachten zij van een job (én werkgever)?
  • Waar vinden we hen, en hoe spreken we hen aan?

Jobmarketing draait dus niet alleen om of je wel of niet adverteert, maar vooral om hoe, wat en waar je communiceert. Met taal, beelden, toon en een duidelijke boodschap die past bij je organisatie.

En wat is het zeker níet?

  • Jobmarketing is géén synoniem van een reclamecampagne van honderdduizenden euro’s.
  • Het is geen gladde verkooptruc om kandidaten binnen te halen onder valse beloftes.
  • Het is ook geen eenmalige inspanning enkel om een moeilijke vacature ingevuld te krijgen.

Jobmarketing in de praktijk: haalbaar en menselijk

Ook socialprofitorganisaties hebben heel wat troeven. Zingeving, betrokkenheid, warme teams – het zijn zaken waar veel mensen naar op zoek zijn. Alleen: ze moeten het ook weten.

  • Een vacaturetekst die begint met “Wij zoeken een medewerker X voor onbepaalde duur…” mist vaak de kans om nét dat verschil te maken.
  • Een eenvoudige carrousel op LinkedIn, met foto's van het team of een korte quote van een collega, kan al een wereld van verschil maken.
  • Ook offline kan je zichtbaar maken wat je organisatie uniek maakt: via affiches, via scholen, via je netwerk.

Drie dingen die je morgen al kan doen

  1. Vertrek niet van het profiel, maar van de kandidaat.
    Schrijf geen lijstje met eisen, maar vertel wat iemand mag verwachten in de job én van jullie als werkgever.
  2. Zet je sterktes in de verf.
    Heb je flexibele werkuren, een warm onthaalbeleid of veel ruimte voor inspraak? Benoem het.
  3. Gebruik je eigen mensen als ambassadeurs.
    Een quote van een collega zegt vaak meer dan een vacaturetekst van drie pagina’s.

Van 8 september tot 20 oktober 2025 kan je via Verso voordelig instappen in een online aanbod over Jobmarketing, ontwikkeld door Fishing Ducks. Interesse? Klik dan op deze knop en neem een kijkje in onze webagenda. 

Lees ook

Slim werven, sterk onthalen: Hoe maakt jouw organisatie het verschil

Slim werven, sterk onthalen: Hoe maakt jouw organisatie het verschil

Door aandacht te besteden aan je employer brand, gebruik te maken van een goede jobmarketing, en een sterk wervings-, selectie- en onthaalbeleid&…

Instroom van nieuwe medewerkers: plichten én steun

Instroom van nieuwe medewerkers: plichten én steun

Welke sociaaljuridische plichten bestaan er voor jou als werkgever als het gaat over het thema 'instroom'? En wat zijn ondersteuningsmogelijkheden?

Waarom je instroombeleid goed onderbouwen

Waarom je instroombeleid goed onderbouwen

Wist jij dat een kost van een verkeerde aanwerving tussen de 30% en 150% van het jaarsalaris van een medewerker kan liggen?