De kernkwadranten van Ofman

De kernkwadranten van Ofman

De kernkwadranten van Ofman zijn een veelgebruikt model om de eigenschappen te beschrijven die bij een persoon horen. Het dient om een goed beeld van een persoon te krijgen en helpt om te zoeken naar iemands kernkwaliteiten.

Gebruik de kernkwadranten om zelfkennis op te bouwen, maar ook om een groep te leren kennen of bij strubbelingen in de samenwerking, de oorzaak bespreekbaar te maken.

Werkwijze

Volgens Ofman zoek je naar iemands kernkwaliteiten vanuit vier invalshoeken:

  • Kernkwaliteit: Voor welke eigenschap ben jij gekend? Wat kan je al heel goed? Waar krijg je complimenten voor?
  • Valkuil: Waarin vinden veel mensen dat je overdrijft? Wat kan jij niet loslaten?
  • Uitdaging: Waar liggen nog ontwikkelingsmogelijkheden? Wat bewonder jij bij anderen als eigenschap? Wat zeggen mensen dat je meer moet doen?
  • Allergie: Wat stoort jou in eigenschappen van anderen? Waar vind je dat anderen in overdrijven?

Het model geeft aan hoe de vier kernkwadranten zich tegenover elkaar verhouden. Het is aangewezen om bij het invullen van het model te starten bij de allergie (deze dringt zich meestal gemakkelijk op) of de kernkwaliteit van een persoon.

Effecten

Het gebruik van kernkwadranten kan tot zelfkennis en groepskennis leiden. Enerzijds krijgen de individuele leden een zicht op hun eigen sterktes en zwaktes, anderzijds wordt soms duidelijk waarom het gemakkelijk of moeilijk samenwerken is met andere groepsleden. Bv: ‘Gemakkelijk samenwerken’ als een ander teamlid jouw uitdaging als kernkwaliteit heeft en ‘moeilijk samenwerken’ wanneer blijkt dat iemand anders jouw allergie heeft als kernkwaliteit.

Sterke punten van dit instrument

Het is een relatief eenvoudige methodiek die niet altijd veel tijd hoeft in te nemen.
Het is een goede manier om jezelf en de groep te leren kennen om zo een beeld op te bouwen van de sterktes van elk teamlid.

Eventuele aandachtspunten

Het benoemen van de 4 kwadranten met een goed woord is niet eenvoudig en veronderstelt heel wat taalvaardigheid en reflectief vermogen.
Deze methodiek wordt het liefst bij kenniswerkers aangewend.

Meer informatie

Lees ook

Wat leeft er aan frustraties in je team?

Wat leeft er aan frustraties in je team?

De kwaliteit van het teamwerk is van directe invloed op de prestaties van een team en van de organisatie.

De effectiviteit van een team

De effectiviteit van een team

Met de effectiviteit van een team verwijzen we naar de capaciteit die een team moet hebben om de doelen of doelstellingen te bereiken. Wat maakt een team effectief? …

“Ons ethisch buikgevoel heeft schuifregelaars”

“Ons ethisch buikgevoel heeft schuifregelaars”

Armoedebestrijding, ouderenzorg, tewerkstelling voor laaggeschoolden … Elke sociale of social-profitorganisatie heeft een concreet moreel doel voor ogen. Maar toch…

Denken in rollen én een nieuwe overlegstructuur bij DVC De Triangel

Denken in rollen én een nieuwe overlegstructuur bij DVC De Triangel

In Lovendegem zijn we te gast bij dienstverleningscentrum De Triangel, dat ondersteuning biedt aan personen met een verstandelijke en een bijkomende beperking. Als zorg- …