Volgens Patrick Lencioni bestaat teamwerk uit 5 pijlers en dus ook uit 5 frustraties als die pijlers niet goed zitten. Hoe is het daarmee gesteld in jouw organisatie?
De kwaliteit van het teamwerk is immers van directe invloed op de prestaties van een team en van de organisatie.
Commentaar van HR-experten
- Mieke Vandorpe: “De vragenlijst kan zinvol zijn voor middenkader-functies, of teams van leidinggevenden, maar is - gezien het taalgebruik - niet geschikt voor korter geschoolde medewerkers.Gezien het een korte vragenlijst betreft, en een momentopname is, lijkt het mij niet gepast om uit de scores grote conclusies te trekken. Maar het kan wel een handig instrument zijn als aanzet voor de bespreking van het functioneren van de teams waar het iets minder goed gaat.Voor die teams die helemaal in de knoop liggen, zou ik deze vragenlijst niet gebruiken, want dan scoort men op de 5 componenten negatief, en dan zal niet motiverend werken en te weinig richting geven.”
- Volgens de evidence based visie van de collega's van Poolstok "kan het niet per se kwaad om dit model te gebruiken, maar het is belangrijk te weten dat het niet volledig wetenschappelijk onderbouwd is. Het kan dus een middel zijn om een proces in gang te zetten, maar het mag niet leiden tot drastische beslissingen en dergelijke."