De coronacrisis heeft zoals in alle sectoren een grote impact op het management van sociale ondernemingen. Lees hier het laatste nieuws.

Hoe maak je je organisatie jongerenproof?

Hoe maak je je organisatie jongerenproof?

Hoe zien jongeren (16-30 jaar) hun toekomst op de arbeidsmarkt? Dat onderzocht De Ambrassade, expertisecentrum jeugdwerk, jeugdbeleid en jeugdinformatie.

Hoe voelen jongeren zich vandaag op de arbeidsmarkt?

De overgrote meerderheid van de werkende jongeren voelt zich vandaag goed op het werk. Jongeren doen hun job graag en voelen zich in staat om hun job goed te doen.

Bij ongeveer één op de tien jongeren is dat niet het geval. Dat zijn vooral jongeren die aangeven moeilijk rond te komen.

Een aantal jongeren ervaart stress, een onaangename werksfeer of krijgt geen appreciatie. De coronacrisis zorgt voor meer (angst voor) financiële onzekerheid.

Wat vinden jongeren belangrijk in een job?

Anno 2021 kiezen jongeren hun werkgever vooral op basis van deze criteria:

  • Jobinhoud
  • Locatie
  • Een goed nettoloon

Een goed loon staat voor jongeren dus zeker in de top drie bij hun keuze voor een werkgever. Bij werkzoekende jongeren staat het zelfs helemaal bovenaan.

Andere vormen van extralegale verloning (maaltijdcheques, maar ook een bedrijfswagen) zijn daarentegen niet doorslaggevend bij de keuze voor een job.

Wat geeft jongeren goesting om te werken?

Op de vraag wat goesting geeft om te werken antwoorden zowel werkende als werkzoekende jongeren het vaakst:

  • Toffe collega’s
  • Een afwisselend takenpakket
  • Interessante jobinhoud

Jongeren schuiven dus resoluut het belang van een goede werksfeer naar voor als belangrijkste factor om welzijn op het werk te creëren.

Bijna drie op de vier (70,7%) van de bevraagde jongeren is al overtuigd van het belang van levenslang leren. Ze vinden het belangrijk om zich hun hele leven te blijven bijscholen en verwachten dit ook te (kunnen) doen.

Maak je organisatie jongerenproof: adviezen voor werkgevers

Op basis van de resultaten van het onderzoek van De Ambrassade kunnen we adviezen formuleren voor werkgevers om hun organisatie aantrekkelijk(er) te maken voor jongeren nu en morgen.

1. Zet in op welzijn

Zet in op een doorgedreven visie en beleid rond welzijn van de werknemer die ook jonge werknemers ten goede komt. Maak werk van betere ondersteuning op de werkvloer met een specifieke focus op jongeren. Geef jonge werknemers een aanspreekpunt of vertrouwenspersoon bij wie ze terechtkunnen.

2. Stimuleer ondernemerschap

Heel wat jongeren hebben vandaag een ondernemersdroom. Ruim de helft van de jongeren ziet zichzelf ooit voltijds of deeltijds zelfstandig ondernemen. Stimuleer alvast ondernemerschap op de werkvloer: maak ruimte voor jongeren om met eigen projecten en dromen aan de slag te gaan en zorg voor autonomie gekoppeld aan verantwoordelijkheid. Want daar gaat ondernemerschap voor hen over!

3. Stimuleer een leercultuur

Stimuleer een leercultuur op de werkvloer waarbij leren, ontwikkelen en uitwisselen onder collega’s onderdeel vormt van het werk. Zet in op persoonlijke begeleiding en coaching in loopbaankeuzes en -ontwikkeling.

4. Onderzoek flexibele arbeidsregelingen

Onderzoek de mogelijkheden van flexibele arbeidsregelingen die werknemers in staat stellen hun werktijden zelf te bepalen, zonder dat dat ten koste gaat van de levensstandaard of de kwaliteit van het werk. Jongeren willen immers hun werk flexibel kunnen organiseren, maar stellen ook duidelijke grenzen.

Wat valt werkgevers en sociale partners op in deze resultaten? 

Jan Langeraert, beleidsmedewerker jongeren bij Groep Intro:

Ilse de Vooght, beleidsmedewerker Femma:

Ontdek alle getuigenissen op YouTube

Meer weten? 

Nog tips voor jongeren? Lees het artikel over 'Waarom jongeren vertrekken.'

Hier vind je een samenvatting van het onderzoek

Of download meteen de volledige publicatie

Lees ook

Inclusief ondernemen is geen rocket science

Inclusief ondernemen is geen rocket science

Arbeidsmarkt-expert en docent-onderzoeker in HRM aan de Odisee Hogeschool Bart Moens geeft samen met Verso en andere partners mee vorm aan nieuw project rond inclusie op …

Echt het verschil maken met inclusief ondernemen

Echt het verschil maken met inclusief ondernemen

“Ja, we maakten een vreugdedansje toen we een ‘go’ kregen”, zeggen Kirsten D’Hooghe en Katleen Schueremans."

Onze meest gestelde HR-vragen

Onze meest gestelde HR-vragen

De social profit is een levendige sector met veel projecten en uitdagingen. En dus duiken er regelmatig vragen op, ook over medewerkersbeleid.