
In de social profit hebben we redenen te over om aan werkbaarheid te werken. Maar wat is werkbaar werk nu net? En wat zijn bepalende factoren?
Waarom werkbaar werk een prioriteit moet zijn
Een onwerkbare job heeft gevolgen voor je medewerker, organisatie en de samenleving. Zo zien we uit de resultaten van de werkbaarheidsmonitor dat er in dat geval sprake is van:
- Stress, overspanning en burn-out
- Verschillende fysieke klachten
- Ziekteverzuim en langdurige afwezigheden
- Een verminderde haalbaarheid van de pensioenleeftijd
- Een daling van de motivatie
- Een verminderde kwaliteit van het geleverde product/de dienstverlening
- Een lage loyaliteit aan de organisatie en dus een hoog verloop
Daarbovenop staat de social profit voor een aantal belangrijke uitdagingen. Denk maar aan de vergrijzing, veranderingen in beleid van het aanbod aan zorg, welzijn, hulpverlening, veranderingen bij organisaties zoals schaalvergroting, fusies,…
Maar wat is werkbaar werk?
"Van werk mag je niet overspannen of ziek worden, jobs moeten aantrekkelijk en boeiend zijn en kansen bieden om bij te blijven, met ruimte voor gezin en sociaal leven."
Deze definitie verwijst naar werk dat motiveert en leerkansen biedt. Het is werk zonder problematische werkstress en met en evenwichtige werk-privébalans.
Werkbaar werk als begrip dus bijzonder breed. Zeg maar gerust een containerbegrip. Want quasi alles waardoor iemand zich al dan niet goed voelt in zijn of haar job valt hieronder.
Werkbaar werk is subjectief en persoonlijk
De ideale werkbare job kan niet worden beschreven. De ene heeft bijvoorbeeld veel meer behoefte aan sociaal contact op het werk, terwijl een ander hiervan gruwelt.
Mensen verschillen in zowel noden, verwachtingen en omstandigheden. En die kunnen veranderen doorheen de levensloop. Voor ouders met jonge kinderen of mantelzorgers kan het gezinsleven tijdelijk erg primeren. Terwijl die grijze vos in je organisatie een enorme nood heeft aan een grote uitdaging.
Deze verschillen tussen mensen in hun behoeftes op het werk zijn geen detail. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden als je te maken hebt met anderen op de werkvloer. De enige manier om hier echt achter te komen is jezelf, je collega's en je medewerkers leren kennen en hier duidelijk over te communiceren.
Wat zijn bepalende factoren?
Een heleboel factoren bepalen of een job werkbaar is. Je vindt ze terug in verschillende modellen zoals deze:
- Het 5A-model: Arbeidsinhoud, Arbeidsverhoudingen, Arbeidsvoorwaarden, Arbeidsomstandigheden en Arbeidsorganisatie
- Het model van de werkbaarheidsmonitor
- Het Job Demands Resources Model
De belangrijkste elementen die een impact hebben op de arbeidskwaliteit zijn:
- de werk-privébalans
- de werkdruk
- emotionele belasting
- ergonomie en de werkplek
- de collega’s
- de leermogelijkheden
- de loopbaanmogelijkheden: is de organisatie bijvoorbeeld vrij vlak? Bestaat de mogelijkheid om aan jobrotatie te doen?
- de ondersteuning van de leidinggevende
- de inhoudelijke aspecten van het werk zelf, denk maar aan taakvariatie, autonomie en rolduidelijkheid.
Hoe staat de social profit er voor? Bekijk hier de cijfers van de laatste werkbaarheidsmonitor