Deelrapport brengt knelpunten werkbaarheid zorg en welzijn in kaart

Deelrapport brengt knelpunten werkbaarheid zorg en welzijn in kaart

In het najaar van ‘23 publiceerde de Stichting Innovatie & Arbeid van de Serv de resultaten van de Vlaamse werkbaarheidsmonitor 2023. Vorige week maakte de Stichting de gedetailleerde resultaten van de werkbaarheid in de gezondheids- en welzijnssectoren bekend.

Binnen de gezondheids- en welzijnssectoren worden de werkbaarheidsresultaten afzonderlijk weergegeven voor de ziekenhuizen, de woonzorgcentra en de sector ‘gehandicapten, jeugdbijstand en welzijnswerk’. In tegenstelling tot de vorige editie waren er onvoldoende observaties om uitspraken te doen voor de ‘gezins- en bejaardenhulp’.

De sector ‘gehandicapten, jeugdbijstand en welzijnswerk’ scoort het best: 54,6% van de medewerkers uit deze sector ervaart geen werkbaarheidsknelpunten. Op elk van de vier werkbaarheidsindicatoren, m.n. werkstress, welbevinden op het werk, leermogelijkheden en combinatie werk–privé doet de sector het bovengemiddeld. In de woonzorgcentra (48,8%) en in de ziekenhuizen (48,6%) ligt de werkbaarheid evenwel beneden het Vlaamse gemiddelde (50,5%). De woonzorgcentra doen het voor elk van de vier indicatoren slechter dan gemiddeld in Vlaanderen. De ziekenhuizen scoren vooral slecht op werkstress.

Grafiek werkbaarheid zorg welzijn

Figuur 1: Percentage (%) medewerkers dat geen enkel werkbaarheidsknelpunt (niet-problematisch alle 4 de werkbaarheidsindicatoren) signaleert naar sector (Vlaams Gewest: 2019 -2023)

De problematiek van de werkstress in de zorg- en welzijnssectoren houdt sterk verband met een hoge werkdruk en een hoge emotionele belasting. In de woonzorgcentra geeft ongeveer de helft van de medewerkers aan problemen te ervaren met een te hoge werkdruk (41,7% gemiddeld in Vlaanderen). Maar liefst 61,9% van de medewerkers in de sector ‘gehandicapten, jeugdbijstand en welzijnswerk’ geeft aan dat de emotionele belasting problematisch is (44% gemiddeld). Maar ook het gebrek aan autonomie blijf een oranje knipperlicht: bijna één op drie van de medewerkers in de ziekenhuizen ervaart dit als problematisch (24,4% gemiddeld).

In de ziekenhuizen (-2,8 procentpunten) en in de sector ‘gehandicapten, jeugdbijstand en welzijnswerk’ (-1,8 ppn.) evolueerde de globale werkbaarheid tussen 2019 en 2023 minder gunstig dan gemiddeld in Vlaanderen (-0,3 ppn.). Het goede nieuws is dat de globale werkbaarheid in de woonzorgcentra gunstig evolueerde (+ 7,3 ppn.).

Op vlak van motivatie scoren de medewerkers in de zorg- en welzijnssectoren wel beter dan gemiddeld. Slechts 16% rapporteert motivatieproblemen.

Lees het volledige rapport op de website van de Serv.

Lees ook

Werkstress en werkbaarheidsrisico’s grootste knelpunten in gezondheids- en welzijnssectoren

Werkstress en werkbaarheidsrisico’s grootste knelpunten in gezondheids- en welzijnssectoren

Vandaag publiceerde de Stichting Innovatie & Arbeid van de Serv de eerste resultaten van de Vlaamse werkbaarheidsmeting 2023. De resultaten van dit periodiek onderzoe…

VIA6: welke kwaliteitsmaatregelen?

VIA6: welke kwaliteitsmaatregelen?

Onder kwaliteit verstaan we werken aan werkbaar en wendbaar werk maar ook het streven naar meer instroom van personeel in onze sectoren en de versterking van sociale onde…

Sociaal akkoord brengt meer koopkracht, meer jobs en ondersteuning management

Sociaal akkoord brengt meer koopkracht, meer jobs en ondersteuning management

Na negen maanden onderhandelen is er eindelijk een akkoord tussen werkgevers, werknemers en de overheid voor een nieuw ambitieus intersectoraal sociaal akkoord voor de so…

Ontdek onze opleidingen over dit thema

10 oktober 2024

Ontdek hoe je de beste versie van jezelf wordt

kaart kaartlezen weg kwijt route 01 09 2014 Sylwia Bartyzel Unsplash.jpg

Verstevig je leiderschap en de onderlinge samenwerking met je team en word de leider die het verschil kan maken.

15 oktober 2024

Leerlab innovatieve arbeidsorganisatie (Antwerpen)

Leerlab IAO.png

Een ander tijdperk vraagt andere organisaties. Wil je bouwen aan een organisatie die wendbaar is? Die flexibel kan reageren op noden van cliënten en hun omgeving? Die meebeweegt met de maatschappelijke context?

21 november 2024

HR-lunchwebinar 'Employee Journey' - online

Employee journey.png

Een webinar rond de impact van een gestroomlijnde 'Employee Journey' in de beleving van je medewerkers.