Employer branding 'Het Zorgpeloton'

Employer branding 'Het Zorgpeloton'

Woonzorggroep GVO lanceerde het concept 'Het Zorgpeloton' als deel van een employer brandingstrategie. Het was een schot in de roos. Er ontstond een community, en het de sterke troeven van de organisatie – zorgen, vertrouwen, thuiskomen – kregen weer een duwtje in de rug.

“Sterke parallel tussen zorgsector en wielersport”

'Het Zorgpeloton' is ondertussen een gegeven binnen Woonzorggroep GVO, dat tien woonzorgcentra in West-Vlaanderen omhelst. In totaal maken 2021 bewoners en 1.300 ‘ploegmaten’ - zo noemt men de medewerkers van GVO - deel uit van het peloton. “Het slaat heel goed aan, de reacties zijn lovend”, zegt Nele Breyne, stafmedewerker communicatie van Woonzorggroep GVO. De organisatie won niet voor niets de award 'Mooiste Branding van het Jaar' die ZORG Magazine in 2023 uitreikte.

Voortraject met bevraging

'Het Zorgpeloton' is deel van de employer branding. Daar ging, uiteraard, een denkproces aan vooraf. “Eind 2021 dachten we na over onze communicatiestrategie. Net als veel zorgorganisaties voelen we de druk van de schaarse arbeidsmarkt. Vraag was dus hoe we daar een antwoord op konden bieden. Voor zowel de bestaande als potentiële nieuwe medewerkers willen we een aantrekkelijke werkgever zijn en dat ook duidelijk overbrengen. Dat wilden we bereiken via een uitgekiende employer brandingstrategie”, zegt Nele Breyne. GVO ging daarvoor op zoek naar een extern communicatiebureau. De keuze viel op communicatiebureau d-artagnan uit Brugge, maar al snel bleek dat een voortraject nodig was.

“We wilden weten wat GVO tot een aantrekkelijke werkgever maakt. Waarom kiezen werknemers voor GVO en waarom blijven ze ervoor kiezen? We organiseerden een kwalitatieve en kwantitatieve bevraging bij heel veel medewerkers. Het kwalitatief onderzoek pakten we aan via workshops. Zo wilden weten wat onze unieke troeven zijn. Aan de workshops werkte een veertigtal medewerkers mee. Ze kwamen uit verschillende woonzorgcentra en hadden uiteenlopende functies. De kwantitatieve bevraging gebeurde per mail bij alle medewerkers.”

Warm en huiselijk

Grote verrassingen kwamen er niet uit de bus. Wel kwamen de verhoopte troeven uit de bevraging naar voren. “De medewerkers haalden de warme zorg en de huiselijke sfeer aan als belangrijkste reden om voor GVO te blijven werken. Voor ons was dat een mooie bevestiging: datgene waar we naar streven, komt ook zo over. Er vloeiden drie unieke troeven uit voort die we nu, via de employer branding, sterk in de kijker plaatsen. Er is ‘jij zorgt voor ouderen, GVO zorgt voor jou’. We wijzen erop dat het behoren tot GVO een vorm van zekerheid biedt.”

De tweede troef gaat over huiselijkheid: ‘kom thuis op je werk’. “Sommigen ervaren hun job als een verlengde van thuis. Dat is belangrijk, omdat hun job in functie staat van de bewoners die hier effectief hun thuis hebben”, klinkt het.

“De derde troef is ‘één groep met tien unieke karakters’. Er is een goed evenwicht tussen de couleur locale van alle woonzorgcentra apart en de voordelen van tot een grotere groep te behoren. Daarop blijven we echt wel focussen.”

Parallel met wielersport

Vanuit deze drie troeven ontwikkelde het communicatiebureau het creatieve concept ‘Het Zorgpeloton’. “Er is een verrassende parallel tussen het functioneren van een woonzorgcentrum en een wielerploeg”, zegt Breyne. “Denk aan de profielen die er nodig zijn zoals verzorgers en kinesisten, maar ook koks en technici. Ze werken samen in functie van de kopmannen en -vrouwen, die bij ons de bewoners zijn. Het idee klopt als een bus. Het communicatiebureau maakte vervolgens een logo, paste de huisstijl aan, enzovoort. Met sommige ideeën van hen gingen we zelf aan de slag. De samenwerking verloopt prima.”

In het najaar van 2022 werd 'Het Zorgpeloton' intern gelanceerd met een fietsmarathon. In alle woonzorgcentra werd een fiets op rollen geplaatst. Medewerkers werden gevraagd om samen 1.500 km in vijf uur te fietsen. Ze losten elkaar af. “Het leuke was dat ze digitaal met elkaar verbonden waren. Dat zorgde voor een toffe sfeer en een sterk groepsgevoel bij het behalen van de 1.500 km.”

GVO_employer branding_campagnebeeld_1_liggend_medium

“In een volgende fase maakten we campagnebeelden en -video’s met eigen medewerkers en bewoners in de hoofdrol. Die werden dit voorjaar gelanceerd. Er kwam ook een nieuwe jobsite en promotiemateriaal zoals postkaartjes, stickers, vlaggen, T-shirts...”

Daarop volgde een groot evenement: de Ronde van GVO. Dat hield – zoals de naam wel verklapt – enkele fietstochten in. Iedereen, ook mensen buiten de woonzorggroep, werden uitgenodigd deel te nemen. Dat verliep in samenwerking met Cycling Vlaanderen. “Omdat we daar lid van zijn, hebben we een eigen wielerploeg. We maakten een outfit die we aan een voordelig tarief aanboden, daarvan zijn er zo’n 140 verkocht. In totaal waren er ruim 500 deelnemers. In aanloop van het event organiseerden we ook kleinere acties. Zo vroegen we onze medewerkers om tijdens de voorjaarsklassiekers te proberen op televisie te komen als Het Zorgpeloton. Dat lukte en er kwam veel positieve respons op.”

GVO_employer branding_ronde

Werk van lange adem

Breyne geeft aan dat er na de Ronde intern een ‘cooldown’ was. In september ging de online campagne weer van start. “Werken aan employer branding is een werk van lange adem, maar we zien dat ons concept werkt. Naast het aantrekken van nieuwe medewerkers is het ook een uitdaging om 'Het Zorgpeloton' intern nog te versterken. Een factor die we extra willen benadrukken, is dat je op het team kan terugvallen, dat er verbondenheid is. Ook willen we de bewoners en familie nauwer betrekken. Onze bewoners hebben graag dat het woonzorgcentrum zich openstelt voor de buitenwereld. Dat bleek ook uit de reacties tijdens de Ronde van GVO. Het is bijvoorbeeld een idee om na te gaan of er bewoners zijn die vroeger wielertoerist waren en daar misschien nog foto’s van hebben.”

Onze bewoners hebben graag dat het woonzorgcentrum zich openstelt voor de buitenwereld.

'Het Zorgpeloton' leidt ook tot andere acties, zoals fietsmobiliteit van en naar het werk. “We nemen dit jaar opnieuw deel aan de Fietskaravaan van de provincie West-Vlaanderen. Verschillende types fietsen konden uitgeprobeerd worden, net als passen voor het openbaar vervoer. Omdat er veel enthousiasme was, gingen we op zoek naar de mogelijkheid van fietsleasing. De inschrijvingsfase loopt volop, er is veel interesse.”

Wil je ook aan de slag met de employer branding van jouw organisatie? Hou onze opleidingskalender in de gaten!

Lees ook

Employer branding: jouw aantrekkelijkheid als werkgever

Employer branding: jouw aantrekkelijkheid als werkgever

Jouw aantrekkelijkheid als werkgever wordt in grote mate bepaald door het imago dat je hebt in de buitenwereld. Om een magneet te zijn voor (potentiële) me…

Storytelling voor employer branding: 3 tips

Storytelling voor employer branding: 3 tips

Met inspirerende verhalen trekt je organisatie sneller de juiste talenten aan. 

Maak kennis met de #verschilmakers. Employer branding bij Familiehulp

Maak kennis met de #verschilmakers. Employer branding bij Familiehulp

Om talent en toekomstige verschilmakers aan te trekken, zet Familiehulp stevig in op employer branding. Daarbij wordt elke medewerker naar voren geschoven als een #versch…