Tips voor leidinggevenden bij een werkhervatting na een kankerdiagnose

Tips voor leidinggevenden bij een werkhervatting na een kankerdiagnose

Vier op de tien kankerdiagnoses gaat naar mensen op beroepsactieve leeftijd. Vroeg of laat wordt een werkgever of een leidinggevende geconfronteerd met een werkhervatting na een kankerdiagnose.

Vroeger was de visie dat je volledig hersteld moest zijn voor je het werk kon hervatten en dat is nog altijd de opvatting van sommige werkgevers of leidinggevenden, ook al vermindert dit door de arbeidsmarktkrapte. Het aantal progressieve werkhervattingen zit daardoor in de lift. Dat is positief, al was het maar omdat het ook helend kan werken. Het brengt weer structuur in iemands leven, mensen hebben sociale contacten nodig en voelen zich opnieuw nuttig.

Werknemers zijn na een werkhervatting na een kankerdiagnose vaak supergemotiveerd en beter stressbestendig. Ze hebben al andere watertjes doorzwommen en kunnen beter relativeren.

Tips voor leidinggevenden met teamleden die een kankerdiagnose kregen:

  • Communiceer en hou contact vanaf dag één. Vraag aan de werknemer hoe en wanneer hij contact wil en met wie. Het moet een open en transparante communicatie zijn met wederzijds respect. Schakel eventueel een (externe) coach in. Er bestaan gespecialiseerde aanbieders.
  • Bespreek de verdeling van de taken en wie wat zal opvangen. Stel de werknemer daarin ook gerust.
  • Laat weten dat je aan je werknemer denkt. Stuur een bloemetje of een kaartje. Soms mag de leidinggevende ook gewoon zeggen dat hij/zij niet weet wat zeggen. Dit is soms beter dan niets te laten weten of verkeerde dingen te zeggen. Zo is het bijvoorbeeld ook beter om te vragen: ‘hoe gaat het vandaag?’, want ‘hoe gaat het?’ kan een lastige vraag zijn voor een zieke.
  • Vraag aan de werknemer wat er gecommuniceerd mag worden en aan wie. Stel eventueel een vertrouwenspersoon aan die de communicatie overneemt. Dit kan een goede collega zijn, iemand van hr, een coach, …
  • Als iemand ziek is, is de persoon vaak wat gevoeliger en onzeker. Goed bedoelde organisatorische wijzigingen kunnen verkeerd overkomen. Het is daarom belangrijk om daarover goed te communiceren, de afwezige werknemer erbij te betrekken en uit te leggen waarom bepaalde veranderingen worden doorgevoerd.
  • Een laatste tip, maar zeker geen onbelangrijke, vergeet ook de collega’s niet te informeren. Zij moeten vaak inspringen tijdens de afwezigheid en bij werkhervatting na een kankerdiagnose. Zij moeten weten welke impact behandelingen kunnen hebben op het functioneren van hun collega. Collega’s denken vaak dat als een collega terugkomt alles achter de rug is, maar dit is helaas niet altijd het geval en dit kan leiden tot misverstanden en frustraties.

Wil je je zieke werknemer ondersteunen bij zijn werkhervatting na een kankerdiagnose met een gratis externe en neutrale coach, dan vind je meer info op Rentree. Werken na kanker.

Op Iknowhowvlaanderen vind je een interessante roadmap voor werknemers, zorgverleners, maar ook voor werkgevers (met per stap en per fase verschillende tips).

Wil je liever luisteren, dan is de volgende podcast interessant: Werken tijdens en na ziekte

Je kan je ook inschrijven voor de workshop of het bootcamp over re-integratie naar werk.

Lees ook

Medewerkers aan boord houden

Medewerkers aan boord houden

Retentie en een retentiebeleid worden alsmaar belangrijker in de organisaties. Maar wat is retentiemanagement nu net? We benoemen de definitie, de voordelen en geven je e…

SMOG: laagdrempelige communicatie met mensen met een beperking

SMOG: laagdrempelige communicatie met mensen met een beperking

SMOG staat voor ‘Spreken Met Ondersteuning van Gebaren’. Het is een soort vereenvoudigde gebarentaal die je kunt gebruiken voor de communicatie met een persoo…

Arbeidsongeschikt of veilig aan het werk?

Arbeidsongeschikt of veilig aan het werk?

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt kunnen we maar beter 'alle hens aan dek' houden. 'Die hens' kunnen ook zwangere vrouwen zijn. Lode Godderis, directeur bij IDEWE,…

Subsidies voor HR gezocht?

Subsidies voor HR gezocht?

Om je medewerkersbeleid beter uit te werken, bestaan er verschillende financiële kanalen. HRwijs geeft je een paar tips voor HR-subsidies.