Laten jullie een positieve indruk na bij sollicitanten?

Laten jullie een positieve indruk na bij sollicitanten?

Slaagt jouw organisatie erin een positieve indruk na te laten bij sollicitanten? Wat zijn de voordelen van een positieve ervaring? Hoe bevraag je dit? En hoe kan zo'n bevraging er dan uitzien?

Waarom je best naar de ervaringen van sollicitanten vraagt

Zo, de sollicitaties zijn achter de rug. Hopelijk heb je er weer een fijne collega bij. Snel nog even de andere kandidaten inlichten dat je een andere keuze hebt gemaakt en over naar de orde van de dag! Of misschien toch niet zo snel...

Uit de vakliteratuur leren we namelijk dat het wel eens de moeite waard kan zijn om je sollicitanten te vragen naar hoe zij het sollicitatieproces hebben ervaren. Dit wordt ook wel eens de ‘kandidaat ervaring’ genoemd en is essentieel voor het verbeteren van je proces van werving en selectie. Met een beetje geluk is dit namelijk niet de laatste aanwerving die je organisatie ooit moet doen.

Door het meten van de ‘kandidaat ervaring’ leer je welke indruk je organisatie heeft achterlaten op de kandidaat doorheen alle interacties en contactmomenten binnen de sollicitatieprocedure. Erg nuttige feedback dus! Het imago van je organisatie kan namelijk lijden onder een slechte ervaring van een sollicitant, bijvoorbeeld als je voormalige sollicitant dit doorvertelt in zijn/haar/hun netwerk. Zeker in een krappe arbeidsmarkt is een positieve ‘kandidaat ervaring’ een competitief voordeel voor jou als werkgever.

Wat zijn de voordelen van een positieve kandidaat ervaring?

Uit onderzoek blijkt dat 97% van de kandidaat-werknemers met een positieve kandidaat ervaring anderen zouden aanraden te solliciteren. 95% acht het waarschijnlijk om opnieuw te solliciteren. En 55% spreekt anderen in hun netwerk aan over hun positieve kandidaat ervaring. 

voordelen van positieve kandidaat ervaring.png


Drie tips om een bevraging te organiseren

Organiseer een bevraging. Dit zelf doen is niet moeilijk. Je laat deze het best niet te lang liggen, want je krijgt natuurlijk betere antwoorden als het sollicitatieproces nog vers in het geheugen van de kandidaat ligt.

Verder hebben we drie cruciale tips voor jou:

1. Selecteer een geschikt platform

Online bevragingsinstrumenten zoals Google Forms en SurveyMonkey laten je toe om eenvoudige en functionele bevragingen te creëren. Ze anonimiseren trouwens automatisch de feedback, waardoor kandidaten aangemoedigd worden om eerlijke feedback te geven.

2. Gebruik een mix tussen gesloten en open vragen

Op gesloten vragen zoals meerkeuzevragen kun je snel antwoorden, maar open vragen zijn beter om een beargumenteerde mening te geven. Combineer daarom open en gesloten vragen. Hou je bevraging wel kort: maximaal 8 tot 10 vragen.

Voorbeeldvragen

Gesloten vragen - met antwoordmogelijkheden op een 5-punts Likertschaal (schaal van 1 tot 5, waarbij 1 = helemaal eens en 5 = helemaal oneens) :

  • De rekruteerder had veel kennis over de job en organisatie X.
  • De rekruteerder beantwoordde al mijn vragen.
  • De rekruteerder was duidelijk over de volgende stappen in het selectieproces.

Open vragen:

  • Wat vond je van het selectieproces bij organisatie X? Waarom?
  • Wat zijn de top 3 elementen die we kunnen verbeteren in ons selectieproces?
  • Zou je andere mensen aanmoedigen om te solliciteren bij organisatie X? Waarom?

3. Verstuur de bevraging zowel naar kandidaten die je weerhouden hebt als naar kandidaten die werden afgewezen

Je zal verschillende inzichten krijgen van kandidaten die verschillende stadia in het sollicitatieproces bereikten. Zo kan je bijvoorbeeld leren of je zelfs een positieve indruk nalaat bij kandidaten die werden afgewezen en of je sollicitatieproces consistent is van begin tot einde.

Wat na de bevraging?

Na het organiseren van een bevraging zijn er natuurlijk nog een aantal belangrijke vragen die zich stellen, zoals:

  • Hoe ga je nu aan de slag met de resultaten van deze bevraging?
  • Zijn er ook risico’s verbonden aan zo’n bevraging?
  • Hoe ga je om met kritiek van een sollicitant, bijvoorbeeld omdat die vindt dat de procedure niet helemaal eerlijk verlopen is? Hoewel dit natuurlijk moeilijk op te volgen is indien de bevraging anoniem verloopt...

Onderaan deze pagina kan je een voorbeeldbevraging downloaden.

Stel je volgde een opleiding over instroom, maar eenmaal terug op de werkvloer blijken sommige issues toch lastiger op te lossen dan eerst gedacht. Goed nieuws: vanaf nú kan jij deelnemen aan onze online Q&A over dit thema. Leg ons snel je vragen voor en zet de stap naar zo'n plaatsje!

Lees ook

Selectiemethodieken

Selectiemethodieken

Om een toekomstige medewerker te selecteren, kan je verschillende methodieken hanteren. We zetten enkele mogelijkheden op een rijtje.

Objectieve screening van cv's bij sollicitatie

Objectieve screening van cv's bij sollicitatie

Deze tool biedt een manier om je selectie op basis van brief en cv te objectiveren. Je bepaalt vooraf welke criteria je zal hanteren en welke weging je aan elk crite…

STARR-methode: de HR-techniek die gedrag helpt doorgronden

STARR-methode: de HR-techniek die gedrag helpt doorgronden

Met de STARR-methode beoordeel je gedrag van (toekomstige) medewerkers tijdens sollicitatie-, evaluatie- of functioneringsgesprekken.