Medewerkers tekenen visie uit in vzw De Lork

In 2010 formuleerden alle medewerkers samen de visie van vzw De Lork. Ze evolueert mee met de organisatie en gaf aanleiding tot de uitbouw van een competentiebeleid.

“Een eigen identiteit hebben, is cruciaal in een veranderende omgeving”, vindt Lieve Dekempeneer, directeur bij Vzw De Lork. “Onze visie is ons kompas en onze toetssteen in moeilijke situaties. Ze bracht ons interne rust en externe duidelijkheid.”

Voorstelling van vzw De Lork

De Brusselse vzw ‘De Lork’ ondersteunt een 100-tal volwassenen met een verstandelijke beperking op verschillende levensdomeinen zoals wonen, dagbesteding en vrije tijd. Zeventig medewerkers met uiteenlopende achtergronden (leraars, ontwerpers, fotografen, cultuurwetenschappers, orthopedagogen...) bieden hen een zo gewoon mogelijk leven en werken aan inclusie in de samenleving. Lieve Dekempeneer is er sinds 2000 directeur.

De Lork 768px 04.jpg

“Hoe we ertoe gekomen zijn om de visie zo centraal te plaatsen?” Lieve denkt luidop na: “De overheid verplicht ons om met een kwaliteitshandboek te werken. Dat is een goede zaak: het gaf ons een structureel kader en dwingt ons onze werking transparant te maken. Al snel rijst dan de vraag: wat is onze kapstok? Waaraan gaan we onze procedures en processen ophangen? Hoe zullen we weten of we juist bezig zijn? Daar heb je een visie voor nodig. Een ambitieuze richtingaanwijzer waar mensen voor willen gaan en die als een rode draad doorheen het dagelijks werk loopt.”  

Zeg niet zomaar missie

Inspiratie haalde Lieve uit het boek ‘Kus de visie wakker’ van Hans van der Loo. “Hij stelt dat een vitale visie verschillende niveaus heeft en het resultaat is van een gezamenlijke zoektocht naar eigen ambities, drijfveren en overtuigingen. Dat was een eye opener voor mij”, zegt Lieve. “Een vitale visie bestaat uit het hoger doel van een organisate (waarom bestaan wij?), een gewaagd doel of droom (waarheen gaan wij?) en de kernwaarden en kernkwaliteiten van de organisatie.”

De Lork twee mensen 768px 05.jpg

Samen op ontdekkingsreis

Tijdens één van de ‘Warmwaterdagen’ van vzw De Lork, bedoeld om van elkaar te leren, energie bij te tanken en nieuwe zaken vorm te geven, werkten alle medewerkers samen de visie uit. “In gemengde groepjes van logistieke medewerkers, begeleiders en stafleden, deelden mensen verhalen. Over waar we nu al sterk in zijn. Over wat we belangrijk vinden en hoe je dat kan merken. En over de dromen die we hebben voor de cliënten, voor de organisatie en voor onszelf in de organisatie.”

“Hieruit distilleerden we de kern en die legden we opnieuw voor aan de medewerkers. Zo kwamen we tot een gebalde en gedragen tekst waarin iedereen zich kon vinden. Daarna ging het kunstatelier ermee aan de slag zodat we de visie ook visueel konden maken in de organisatie”, vertelt Lieve. “Als we het proces vandaag opnieuw zouden doen, zouden we ook de cliënten en hun familie meer betrekken. Dat doen we trouwens meer en meer in alle processen en projecten.”

‘Walk your talk’

De visie geldt zowel voor cliënten als voor medewerkers. “Doen wat je preekt, is ontzettend belangrijk. Dat vraagt dat je als organisatie de visie echt gebruikt en levendig houdt. Hierin spelen de teamcoördinatoren, directeur en twee orthopedagogen een cruciale rol. In onze visie staat bijvoorbeeld dat we uitgaan van mogelijkheden en dat mensen zelf richting aan hun leven geven. Medewerkers krijgen bij ons verregaande inspraak in hun dagelijks werk, ook als dat wat meer zoeken vraagt of betekent dat het wat langer duurt.”

Voor Lieve staat of valt alles met die geloofwaardigheid: “Je kan niet zeggen dat je gelooft in groeien en leren en vervolgens fouten angstvallig proberen te vermijden of zelfs afstraffen. Mensen merken het meteen als de visie en de praktijk niet overeenkomen. Dat kan een proces en draagvlak snel teniet doen.”

De kerncompetenties die vzw De Lork van alle medewerkers verwacht, zijn rechtstreeks afgeleid van de visie. “Bij aanwerving gaan we via competentiegerichte vragen na of iemand in een bepaalde situatie al het gedrag stelde dat past binnen onze visie. We weten dankzij de visie en de kerncompetenties veel beter welke zaken belangrijk zijn. Mensen die starten, weten dat hun eigen waarden matchen met die van vzw De Lork en wat we verwachten. Ook dat zorgt voor rust.”

De Lork drie mensen 768px 03.jpg

Tips van vzw De Lork voor een vitale visie

1/ Betrek een brede groep mensen bij het formuleren van de visie: zoveel mogelijk medewerkers en mogelijk ook je klanten/doelgroep en andere stakeholders.

2/ Neem je tijd voor dit proces en wees je ervan bewust dat vanuit visie werken nooit af is en aandacht blijft vragen. Als er veel nieuwe mensen bijkomen is het raadzaam om opnieuw een gezamenlijk moment rond de visie in te lassen.

3/ Laat mensen verhalen delen met elkaar. Die verhalen vormen de kern van je organisatie en spreken boekdelen over wat er leeft en wat iedereen belangrijk vindt.

4/ ‘Walk your talk’: zorg dat de visie geen window dressing is maar wel doordringt tot het DNA van de organisatie. Mensen hebben een zesde zintuig voor onwaarachtigheid.

5/ Durf de visie om de paar jaar te herbekijken en bij te sturen waar nodig. Je zal merken dat de kern niet zoveel verandert, de accenten veranderen soms wel. Opnieuw mensen betrekken, zorgt voor een extra boost.

vzwdelork.org

Geschreven door Lisa Coppin (Groeiinzicht Comm.V.), in opdracht van Verso

Lees ook

Vleminckveld vertaalt visie en missie naar toegankelijk filmpje

Vleminckveld vertaalt visie en missie naar toegankelijk filmpje

Thuiszorg Vleminckveld geeft de voorkeur aan een toegankelijk filmpje om de visie en missie, de waarden en verwachte talenten en competenties van zijn medewerkers in…

Denken in rollen én een nieuwe overlegstructuur bij DVC De Triangel

Denken in rollen én een nieuwe overlegstructuur bij DVC De Triangel

In Lovendegem zijn we te gast bij dienstverleningscentrum De Triangel, dat ondersteuning biedt aan personen met een verstandelijke en een bijkomende beperking. Als zorg- …

Onze meest gestelde HR-vragen

Onze meest gestelde HR-vragen

De social profit is een levendige sector met veel projecten en uitdagingen. En dus komen er bij Verso regelmatig vragen binnen, ook over medewerkersbeleid.