De coronacrisis heeft zoals in alle sectoren een grote impact op het management van sociale ondernemingen. Lees hier het laatste nieuws.

Waarom feedback geven?

Waarom feedback geven?

Wat is feedback? Op een directe manier het gedrag van de ander ter sprake brengen, zodat deze bewust wordt van zijn gedrag en de effecten daarvan op anderen. 

Er zijn verschillende redenen waarom je feedback zou geven en waarom het wijs is om in te zetten op feedback:

  • Gewenst gedrag bekrachtigen (‘daar willen we meer van’);
  • Ongewenst gedrag bijsturen;
  • De ander inzicht geven in wat voor jou als persoon/de organisatie belangrijk is;  
  • Een lerende en open gesprekscultuur in je organisatie installeren;
  • Goede menselijke relaties opbouwen – vertrouwen en samenwerking bevorderen.

Als we het hebben over feedback, dan bedoelen we dat in alle richtingen:

  • Leidinggevenden aan medewerkers;
  • Medewerkers aan leidinggevenden;
  • Collega’s onder elkaar.

Vaak wordt er feedback verwacht van leidinggevenden, maar vinden medewerkers dat het ‘niet hun taak is’ om aan collega’s feedback te geven. Bespreek samen welke cultuur jullie hierrond willen installeren.

Hoe vaker je elkaar feedback geeft, top downbottom up en als collega’s onder elkaar, hoe ‘gewoner’ en minder zwaar het wordt. Vraag feedback aan je medewerkers, wees er zelf ook gul mee en benoem wat je doet en waarom als je iets wil zien veranderen in de communicatiecultuur. 

De nadruk ligt vaak op het brengen van ‘moeilijke’ boodschappen. Dit is een voorwaarde om te leren van elkaar en in verbinding te blijven (wie niet meer uit wat hem/haar stoort of wat anders of beter kan, heeft vaak afgehaakt degene die niets meer zeggen, hebben vaak afgehaakt).

Positieve feedback geven op een onderbouwde manier is echter even belangrijk. Complimenten zijn leuk, maar vrijblijvend als het alleen om het goede gevoel gaat. Complimenten  komen het meest aan en hebben het meest effect (in termen van gedrag bekrachtigen) als ze specifiek zijn en evengoed als verbeterpunten voldoen aan de regels van feedback.( link naar hoe feedback geven) 

Wees je ervan bewust dat wat je aandacht geeft, groeit. Heel veel aandacht laten gaan naar wat niet goed werkt, riskeert soms meer ervan te creëren in plaats van minder.

Appreciative Inquiry (link) is een benadering die hier op inspeelt door heel expliciet te vertrekken van wat al wél werkt en hierop verder te bouwen.

Lees ook

Feedback geven aan sollicitanten

Feedback geven aan sollicitanten

Goed nieuws brengen aan gegeerde kandidaten, is vaak gauw gebeurd. Anders gesteld is het met de kandidaten die afvallen.

Tips bij het geven van feedback

Tips bij het geven van feedback

1. Houd het zo feitelijk en concreet mogelijk Benoem de feiten en vraag je op voorhand af waar je mogelijk een verkeerd beeld hebt. Beschrijf concreet waarneemba…

Hoe feedback geven?

Hoe feedback geven?

Bepaal vooraf wat je doelstelling is als je feedback geeft. Ze benoemen kan helpen om de ander inzicht te geven in waarom het voor jou belangrijk is om deze f…