Coaching kunnen we omschrijven als het proces waarbij een coach het potentieel van de coachee(s) weet vrij te maken.
De coach helpt de persoon of een groep mensen om het beste wat zij in zich hebben in te zetten en verder te ontwikkelen. De kwaliteit van de relatie tussen coach en coachee(s) bepaalt in grote mate de uitkomst van de coaching. Het moet klikken, want anders werkt het niet.
De coaching kan intern worden opgenomen door een leidinggevende of meer ervaren collega. De coach kan ook een extern iemand zijn, die al dan niet mee op de werkvloer komt.
Aandachtspunten
Binnen het coachingstraject worden de doelen best vooraf bepaald. Het overkoepelend doel is het vergroten van de persoonlijke effectiviteit en er wordt voornamelijk aan gedragsmatige competenties of zachte vaardigheden gewerkt. Een bijkomend doel is altijd het stimuleren van het zelflerend en zelfsturend vermogen. Omwille van de continue terugkoppeling en reflectie op het leerproces, is coaching daartoe goed geschikt.
Voordelen
Een voordeel van coaching is het maatwerk en het diepgaand leren.
Coaching is bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld leidinggevenden. Ze hebben aan de coach een extern klankbord. Iemand die niet zozeer inhoudelijk stuurt, maar wel hun groei in communicatie, coaching, werkorganisatie,... ondersteunt. Dit kan gebeuren op individueel niveau of in een kleine groep.
Nadelen
Een nadeel van externe coaching is dat het duur kan zijn en meestal voor een individu of een kleine groep bedoeld is, tenzij je medewerker minder dan 1 jaar in dienst is. Dan is het gratis.
Een bijzondere vorm van coaching is jobcoaching bij de start van een tewerkstelling. Voor mensen uit de kansengroepen is die gratis. In sommige gevallen is het mogelijk om een traject langer dan een jaar te laten plaatsvinden.