‘Start with why’. Die woorden van Simon Sinek klinken vertrouwd in de oren bij heel wat directeurs en marketingverantwoordelijken.
De Britse marketinggoeroe wijst organisaties er met deze ene slagzin op dat je altijd moet vertrekken vanuit jouw core business, jouw maatschappelijke drijfveer. Maatwerkbedrijf WAAK beperkte zich de jongste tijd niet tot het bekijken van Sineks grijsgedraaide YouTube-filmpje: Joren D’Hu volgde het bootcamp ‘impactgericht ondernemen’ van Groeilabz en diepte de why van WAAK helemaal uit.
Maatwerkbedrijf WAAK gelooft al sinds 1965 dat elke mens recht heeft op zelfontplooiing. Daarom gaat de organisatie uit Kuurne op zoek naar duurzame arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, weet Joren D'Hu: "Die jobs situeren zich bijvoorbeeld in de elektromontage of metaalsector, maar evengoed in de assemblage en verpakking. Zo’n 1.500 mensen werken binnen de muren van WAAK. En 450 medewerkers zijn bij onze klanten zelf aan de slag (nvdr. de zogenaamde ‘enclaves’) of binnen onze groendienst."
Begonnen met gezonde honger
Als nieuwbakken Unit Directeur mocht Joren zijn inzichten verbreden tijdens de bootcamp van Groeilabz: “Bij een nieuwe functie horen nieuwe taken. Vroeger was ik niet rechtstreeks bezig met strategie. Maar als Unit Directeur wil je de impact van jouw strategie vergroten en meten. Onze algemeen directeur Tim Vannieuwenhuyse – die als voorzitter de werking van Verso als z’n broekzak kent – tipte ons in dat verband over Groeilabz. Hij maakte me al snel warm om samen met mijn collega Nicolas Adens deel te nemen.”
Verhelderend overleg
Tijdens de eerste sessies van Groeilabz maakten Joren en Nicolas kennis met heel wat collega-ondernemers uit de non-profit. Dat bleek een waardevolle uitbreiding van hun netwerk: "Als maatwerkbedrijf combineren we inzichten uit de profit en de social profit. Enerzijds werken we vanuit een duidelijk businessmodel, waarbij we ons richten naar de bedrijfswereld en inkomsten genereren. Anderzijds ontvangen we subsidies van de overheid, waarvoor we verantwoording moeten afleggen en rekening moeten houden met wettelijke richtlijnen. Gek genoeg ontmoet ik dagdagelijks vooral bedrijfsleiders uit de profitsector. Op netwerkmomenten van bijvoorbeeld VOKA of Etion loop je vooral reguliere bedrijven tegen het lijf. Maar WAAK kan ook veel leren van de social-profitcollega's. Als grootschalige organisatie waren we een buitenbeentje, tussen bijvoorbeeld een woonzorgcentrum en een kinderdagverblijf. Maar toch hebben we veel geleerd. Zowel dankzij de voorbeelden van onze mede-deelnemers tijdens de sessies als via informele gesprekken tijdens de pauze.”
Confronterend inzicht
Joren en Nicolas staken dus een hoop op van hun collega-deelnemers uit de social profit. Tegelijk apprecieerde Joren dat de sessies van het bootcamp onderling verschillen: “De eerste sessie was veel theoretischer. Daarin kregen we extra uitleg over modellen en instrumenten die je vanuit een algemene kijk op strategie kan gebruiken. Tijdens de volgende sessies werkte je vanuit dat algemene perspectief naar een specifieke toepassing binnen je eigen bedrijf toe.” Daarbij bleken ook de begeleiders van de bootcamps een inspiratiebron: “Begeleider Peter De Pauw opende ons de ogen en daagde ons uit om naar de kern te gaan. We werden al snel met onze neus op de feiten gedrukt, met de confronterende vaststelling dat we tijdens de bootcamp snel naar het economische luik gaan. We focusten te veel op ons businessmodel. En zo namen we onbedoeld afstand van onze missie — tewerkstelling creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat besef deed ons instant herbronnen.”
Nieuwe strategie
Tijdens de bootcamp kregen Joren en Nicolas bovendien de juiste methodieken aangereikt. “Na de sessie namen mijn collega en ik de trein naar huis”, vertelt Joren. “Dat gaf ons de tijd om samen ons huiswerk voor te bereiden. Eens terug op kantoor konden we dadelijk de juiste informatie verzamelen voor de volgende sessie. Daarvoor konden we voortbouwen op de data van onze balanced scorecards en kpi's. Waarbij we ons de vraag stelden hoe we daarmee impact konden creëren. Vooral dan op het vlak van de circulaire en ecologische gedachte. Maar het bleek al snel dat we nog verder moesten gaan op weg naar onze kern — tewerkstelling genereren. Om ons te helpen bij onze zoektocht is er een nieuwe intervisiegroep gegroeid met de algemene directeur en collega's die andere Groeilabz volgden. Dankzij die groep kwamen we tot bijkomende inzichten om de visie uit te dragen binnen onze organisatie. Onze focus ligt nu op het aanpakken van de krapte op de arbeidsmarkt. Dat doen we in eerste instantie door de contacten met overheden en een arbeidsbemiddelaar zoals de VDAB te intensifiëren. Want zij zorgen nu eenmaal voor instroom van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vervolgens gaan we binnen WAAK verder aan de slag met de verbeteringen op het vlak van duurzame productie. Dankzij de bootcamp kunnen we nu in een strategieformulering benoemen waarop onze focus in die verschillende fases zou kunnen liggen. Zo creëren we onder meer circulaire samenwerkingen die bijdragen aan een propere wereld met jobs die toekomstproof zijn."
Klaar voor de volgende stap?