Als werkgever is het geven van feedback na een sollicitatiegesprek een waardevolle gewoonte. Niet alleen voor de sollicitant, maar ook voor je eigen organisatie, en eventueel een arbeidsbemiddelaar. Door iedereen helder en eerlijk feedback te geven, creëer je een win-win-win-situatie.
Feedback aan sollicitanten
Het goede nieuws brengen aan geselecteerde kandidaten gaat vaak gemakkelijk en snel. Maar hoe zit het met de kandidaten die je niet kiest? Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat maar liefst 75% van de sollicitanten geen reactie kreeg op hun sollicitatie. Hoewel er geen specifieke cijfers voor België zijn, weten we dat dit fenomeen ook hier speelt. Het is lang niet altijd kwade wil, soms vergeet een organisatie simpelweg om de afgewezen kandidaten een bericht te sturen. Toch is dat verre van ideaal.
Zelfs sollicitanten die je niet selecteert, dragen namelijk bij aan het imago van jouw organisatie. Zij delen hun ervaringen met vrienden, familie, en op sociale media. Diezelfde kandidaten kunnen in de toekomst ook nog een perfecte match blijken voor een andere vacature. Door hen vriendelijk en met voldoende uitleg af te wijzen, creëer je goodwill. Ze zullen eerder geneigd zijn om opnieuw te solliciteren bij je organisatie.
Ontvang je een groot aantal reacties? Dan is het begrijpelijk dat persoonlijke feedback lastig kan zijn. Een oplossing kan zijn om een algemene mail te sturen waarin je hen de mogelijkheid biedt om contact op te nemen bij vragen. Zo bied je alsnog een toegankelijke manier voor kandidaten om feedback te ontvangen.
Op de blog van Atty van de Brake vind je een goed voorbeeld van een geslaagde afwijsmail. Hierin krijgen kandidaten feedback over de gebruikte selectiecriteria. Dit geeft hen waardevolle inzichten én laat een positieve indruk achter.
Voor kandidaten die meerdere rondes doorlopen, kun je stap-voor-stap feedback geven over waarom zij naar de volgende ronde gaan. Wanneer zij uiteindelijk toch afvallen, is het waardevol om helder uit te leggen waarom de keuze op een andere kandidaat is gevallen. Dit helpt hen om te begrijpen wat ze nog kunnen verbeteren.
Sollicitatiefeedback aan VDAB
Tijdens het sollicitaties verzamel je waardevolle informatie voor zowel de sollicitant als je eigen organisatie. Deze feedback is ook essentieel voor de VDAB. Waarom? Door VDAB te voorzien van sollicitatiefeedback, help je hen om je vacatures nog gerichter in te vullen. Zo komen de juiste kandidaten sneller bij je terecht, en worden sollicitanten effectiever begeleid naar een duurzame job.
Ontdek de mogelijkheden om VDAB jouw feedback te bezorgen
Ontdek hier alles over feedback geven over sollicitanten aan VDAB