Social profit is een sterkhouder van de Vlaamse economie

Social profit is een sterkhouder van de Vlaamse economie

Wist je dat alle social-profitsectoren samen goed zijn voor 7,7% van het BBP? Dat is meer dan de bouwsector! Kom alles te weten over de macro-economische reikwijdte van de sociale ondernemingen in de nieuwe Verso-paper.

19,2 miljard euro, dat is de omvang van de toegevoegde waarde van de Vlaamse social profit in 2019. En dat is heus niet alleen omwille van de lonen van de vele medewerkers, zoals je soms hoort. Dat zien we goed als we kijken naar het ‘intermediair verbruik’. Dit is een economische term die aanduidt hoeveel grondstoffen en hulpmiddelen een onderneming aankoopt bij andere ondernemingen om zijn activiteiten te kunnen opzetten. De Vlaamse social profit bestelt zo voor 13 miljard euro goederen en diensten in binnen- en buitenland. Dit aanzienlijk bedrag toont de sterke wisselwerking van de sociale ondernemingen met andere bedrijfstakken en bevestigt hun verwevenheid met de gehele economie.

Daar bestaan ook cijfers over. Als de productie in de social profit in Vlaanderen stijgt met 1 miljoen euro, dan leidt dit tot een toename van de productie in andere bedrijfstakken van 529.800 euro. Dit is hoger dan het Vlaams gemiddelde. En dat heeft uiteraard ook zijn effect op de werkgelegenheid. In totaal worden er 15,41 arbeidsplaatsen gecreëerd als de productie in de social profit met 1 miljoen euro stijgt. Zo komen we op 70.000 personen die onrechtstreeks werken voor onze Vlaamse sociale ondernemingen.

Download het volledige rapport hieronder!

Ontdek ook onze cijfers over de arbeidsmarkt in de social profit!

Ontdek onze opleidingen over dit thema

10 maart 2025

Leerlab strategisch medewerkersbeleid (Leuven)

Leerlab strategisch medewerkersbeleid.png

- RESERVELIJST - Medewerkers zijn de motor van je werking. Jouw organisatie gaat voor een gedragen én onderbouwd medewerkersbeleid. Je stelt prioriteiten, tekent acties uit en plant ze in.

10 maart 2025

Leerlab communicatiestrategie (Leuven)

Leerlab communicatiestrategie.png

- RESERVELIJST - Communicatie met meer impact! Een sterk imago bouw je op. En dat doe je door slimme en goeie communicatie. Maar wat zeg je wanneer en hoe begin je daar eigenlijk aan? 

10 maart 2025

Groeilab verhoog de slaagkans van jouw digitaal project (Leuven)

Groeilab verhoog de slaagkansen van jouw digitaal project.png

Digitalisering is geen luxe meer, maar een noodzaak in de social profit sector. Vaak loopt het mis bij de implementatie van digitale projecten. Hoewel de technologie veelbelovend is, gaan projecten vaak over tijd, overschrijden ze budgetten of leveren ze niet de verwachte waarde. De oorzaak ligt meestal in de manier waarop de organisatie en communicatie binnen projecten worden aangepakt.

Lees ook

RectoVerso 10

RectoVerso 10

RectoVerso is ons inspiratiemagazine dat jou voor en achter de schermen brengt bij inspirerende sociale ondernemingen. Het magazine verschijnt 2 keer per jaar.

RectoVerso 9

RectoVerso 9

RectoVerso is ons inspiratiemagazine dat jou voor en achter de schermen brengt bij inspirerende sociale ondernemingen. Het magazine verschijnt 2 keer per jaar.

RectoVerso 8

RectoVerso 8

RectoVerso is ons inspiratiemagazine dat jou voor en achter de schermen brengt bij inspirerende sociale ondernemingen. Het magazine verschijnt 2 keer per jaar.