Maak werk van een gezondheidsbeleid

Maak werk van een gezondheidsbeleid

Dat er een verband is tussen werk en gezondheid, staat vast. Werknemers zijn de ruggengraat van een onderneming: als ze gezond zijn, presteren ze vanzelf beter. Maar omgekeerd geldt hetzelfde: een aangename werksfeer komt het welzijn van de werknemers ten goede.

Hoe kunnen gezondheid en werk elkaar nu precies versterken? Hoe kan de werkomgeving gezondheid stimuleren en het volle potentieel van werknemers naar boven brengen? Of concreter: hoe bouw je een preventief gezondheidsbeleid uit?

Om gezond te kunnen werken is een goede samenwerking tussen werknemers en leidinggevenden nodig. Zo kan een werkomgeving worden gecreëerd die de gezondheid, veiligheid en het welzijn van alle werknemers voortdurend beschermt én bevordert. Als de werkomgeving daarnaast ook je werknemers stimuleert om gezonde keuzes te maken, pluk je daar als onderneming automatisch de vruchten van!

7 stappen

Het Vlaams Instituut Gezond Leven (of kortweg Gezond leven) biedt je de nodige antwoorden. Het is hét expertisecentrum in Vlaanderen dat relevante informatie over gezondheidsbevordering op het werk bundelt en een brug vormt tussen theorie en praktijk. Op die manier worden ondernemingen ondersteund en geïnspireerd om de gezondheid van hun medewerkers een flinke boost te geven. Het 7-stappenplan is een voorbeeld om tot een preventief gezondheidsbeleid te komen. Die tool en zoveel meer vind je op de website www.gezondwerken.be.

Sociale ondernemingen, de beste leerlingen van de klas

Om de vier jaar peilt het Vlaams Instituut Gezond Leven naar het preventieve gezondheidsbeleid in ondernemingen. Dat doen ze in opdracht van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, in samenwerking met het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD). Uit de recentste bevraging (2019) blijkt dat de quartaire sector (of social profit) het best scoort. Het volledige rapport kan je inkijken op hun website.

Rechstreeks naar het 7 stappen plan? Klik hier!

Toch eerst werk maken van gezonde telewerkers? Bekijk hier de gids!

Lees ook

Kwetsbaar leidinggeven

Kwetsbaar leidinggeven

We leven en werken aan een hoog tempo. Overal zijn prikkels. Een stroom van informatie loopt continu binnen. Steeds meer mensen worstelen met de druk van elke dag en gaan…

Iedereen op vakantie!

Iedereen op vakantie!

Als je niet uitkijkt wordt de toestand van volledige en weldadige deconnectie ook tijdens de officiële vakantieperiode bedreigd. Daarom verzamelde IDEWE vijf tips di…

Hoe een beleid van digitale deconnectie invoeren?

Hoe een beleid van digitale deconnectie invoeren?

Sinds 31 maart 2023 geldt het recht op deconnectie. Hopelijk heeft jouw onderneming hier al de nodige stappen rond gezet?