De Wet van Sinterklaas: hoe de goedheiligman HR iets kan leren

Het is weer die tijd van het jaar. De tijd van speculaas, mandarijnen, en natuurlijk, de goedheiligman zelf: Sinterklaas. Terwijl we ons laten onderdompelen in de gezelligheid van Sinterklaas en zijn geschenken, kunnen we onverwacht een waardevolle les leren rond medewerkersbeleid (HR):  "Vraag duidelijk wat je wilt, of je krijgt iets anders." - de Wet van Sinterklaas.

Wet van Sinterklaas

De les? Transparante communicatie is cruciaal

In HR is het van groot belang dat de communicatie tussen werknemers en leidinggevenden transparant is. Door openlijk te spreken over doelen en verwachtingen kunnen misverstanden worden voorkomen en kan je organisatie effectiever functioneren.

Je kan hierop inzetten door bijvoorbeeld op regelmatige basis functioneringsgesprekken (ontwikkel- of groeigesprekken) te voeren.

Maar hoe voer je nu nuttige, transparante functioneringsgesprekken? We geven je graag drie tips mee:

  1. Wees duidelijk met verwachtingen: net zoals kinderen hun verlanglijstjes duidelijk formuleren, is het essentieel dat medewerkers helder zijn over hun verwachtingen en doelen.

  2. Luister actief: de Sint luistert aandachtig naar de wensen van kinderen. In HR is het niet alleen belangrijk dat werknemers duidelijk zijn in wat ze willen, maar ook dat HR-professionals actief luisteren. Het begrijpen van de behoeften van medewerkers is essentieel om een werkomgeving te creëren waarin ze gedijen.

  3. Geef concrete feedback: als een kind vraagt om een rode fiets en Sinterklaas denkt dat ze om een rode bal vragen, ontstaat er teleurstelling. In HR is het geven van duidelijke feedback essentieel. Zowel positieve als minder positieve feedback moet specifiek en begrijpelijk zijn. Dit bevordert niet alleen de persoonlijke groei, maar voorkomt ook verwarring over verwachtingen.

Conclusie

Terwijl we ons laten inspireren door de magie van Sinterklaas, realiseren we ons dat de ‘Wet van Sinterklaas’ ook van toepassing is in de wereld van HR. Duidelijkheid in communicatie, actief luisteren en heldere feedback vormen de basis voor goede functioneringsgesprekken.

Ben je nog op zoek naar een aantal gebruiksklare sjablonen voor het voeren van functioneringsgesprekken? Of heb je een andere duidelijke HR-vraag? Geef ons een seintje en we bezorgen je als Sinterklaascadeau graag input!

Lees ook

Een fijn functioneringsgesprek in vijf stappen

Een fijn functioneringsgesprek in vijf stappen

Een functioneringsgesprek voorbereiden? In deze blog krijg je 5 tips én een gebruiksklaar sjabloon.

Gesprekstechniek functioneringsgesprek: Ken elkaars ‘HANDleiding’

Gesprekstechniek functioneringsgesprek: Ken elkaars ‘HANDleiding’

Ken elkaars HANDleiding” is een eenvoudige gesprekstechniek die je kan inzetten bij een functionerings- of coachingsgesprek.

Sjabloon en voorbeeld functioneringsgesprek

Sjabloon en voorbeeld functioneringsgesprek

Hier vind je een sjabloon van een functioneringsformulier en een ingevuld voorbeeld ervan.

Het verschil tussen een functioneringsgesprek en een evaluatiegesprek.

Het verschil tussen een functioneringsgesprek en een evaluatiegesprek.

Vaak wordt het functioneren en het evalueren van de medewerker aan elkaar gekoppeld, alsof ze onder de zelfde noemer vallen. Maar is dat wel een goed idee?