LEAN management

LEAN management

Je wil de missie, visie en kernwaarden van je onderneming nastreven. Bijkomend willen jij en je team(s) cliënteel zo goed en snel mogelijk van dienst zijn. Zonder nalatig te willen overkomen, kan dit liefst met zo weinig mogelijk inspanningen.

Klanten én medewerkers tevreden: dat is waar LEAN management voor staat.

Tenslotte, een goede dienstverlening is een van de elementen om je medewerkers meer voldoening te laten halen uit hun job.

Wist je trouwens dat problemen tussen medewerkers in 94% van de gevallen te wijten zijn aan een probleem met organisatieprocessen? Dat is de conclusie die William Deming trok. Zijn naam is bekend voor zijn specialisatie in kwaliteitsmanagement en procesverbeteringen in allerhande organisaties.

Voordelen

Lieve Henckens, oprichter van Frisblikopener.be is gespecialiseerd in LEAN Management. Ze traint onder andere sociale ondernemingen in hun procesbeheer.
Voordelen volgens haar zijn:

• Wie de klant centraal stelt, ervaart minder stress.
• Je houdt meer tijd over voor jezelf als leidinggevende, voor je team en voor je klant.
Kosten dalen spontaan.

Strategie

Lieve lost voor ons ook enkele tips:

• Analyseer zeker je communicatie.
• Zorg voor korte doorlooptijden.
Vermijd dat mensen teveel moeten onthouden.
• Weet dat teamspirit en goed uitgewerkte processen hand in hand gaan.
Visualiseer je verbeteringen.
• Verbeter meermaals opnieuw.
• Laat je medewerkers mee aan het stuur zitten.

LEAN denken past mooi in het kader van een Innovatieve Arbeidsorganisatie (IAO): een stappenplan - Verso (verso-net.be). Meer weten? Lees dan ons artikel.

Lees ook

Innovatieve Arbeidsorganisatie (IAO): een stappenplan

Innovatieve Arbeidsorganisatie (IAO): een stappenplan

Innovatieve arbeidsorganisatie (IAO) is een term die wordt gebruikt voor nieuwe manieren van het werk organiseren waarbij een evenwicht wordt gezocht tussen de kwali…

Administratieve lasten leiden tot lagere jobtevredenheid

Administratieve lasten leiden tot lagere jobtevredenheid

Doctoraatsstudente Jolien Muylaert (UGent) deed onderzoek bij 277 hoofdverpleegkundigen in 108 Vlaamse publieke woonzorgcentra. Ondanks dat ze zich niet specifiek richtte…

Je organisatie duurzaam heruitvinden

Je organisatie duurzaam heruitvinden

Respond! is een boek van Roeland Broeckaert dat de filosofie van Frederic Laloux vat in een concrete methodiek.…

Denken in rollen én een nieuwe overlegstructuur bij DVC De Triangel

Denken in rollen én een nieuwe overlegstructuur bij DVC De Triangel

In Lovendegem zijn we te gast bij dienstverleningscentrum De Triangel, dat ondersteuning biedt aan personen met een verstandelijke en een bijkomende beperking. Als zorg- …