Strategieformulering - stap 3: doelstellingen

Strategieformulering - stap 3: doelstellingen

Er bestaan in grote lijnen 2 types van doelstellingen: strategische doelstellingen en operationele doelstellingen. 

Een doelstelling beschrijft een concreet te bereiken resultaat. Die moeten te meten zijn via bijhorende indicatoren of maatstaven.

Er bestaan in grote lijnen 2 types van doelstellingen

  1. strategische doelstellingen: vertrekken vanuit de missie, visie en waarden van de organisatie. Ze beschrijven voor (middel-)lange termijn de uiteindelijke resultaten die de organisatie beoogt. 
  2. operationele doelstellingen: beschrijven de manier waarop de strategische worden behaald.

Een waterval van doelstellingen

Een doelstellingencascade is een methode om strategische doelstelling om te zetten in operationele doelen. Daarna is het tijd om de processen en projecten te definiëren. 

1. Strategische doelstellingen

Dit soort doelstellingen vertrekt vanuit de missie, visie en waarden van de organisatie. Ze beschrijven voor (middel-)lange termijn de uiteindelijke resultaten die de hele organisatie beoogt. 

Doelstellingen moeten altijd door iedereen op dezelfde manier geïnterpreteerd worden. Drie tips:

  1. Zorg dat ze helder, eenduidig en enkelvoudig geformuleerd zijn.
  2. En dat ze voldoen aan de AMORE-criteria: ambitieus, motiverend, onderscheidend, relevant en echt.
  3. Probeer ze tenslotte in aantal te beperken.

Krijg scherp ‘wat’ jullie willen bereiken, 'tegen wanneer' en ‘hoe’ dit zal vastgesteld worden.

2. Operationele doelstellingen

Operationele doelstellingen gaan strategische doelstellingen van lange en middellangde termijn omzetten naar korte termijndoelstellingen.

Operationele doelen hebben best 4 kenmerken: het doel...

  1. concretiseert een bovenliggende strategische doelstelling
  2. legt de link met onderliggende processen, projecten en competenties
  3. is geformuleerd op niveau van afdeling, dienst of team
  4. is ondubbelzinnig en SMART geformuleerd : specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Lees ook

Strategieformulering - stap 2: missie, visie en waarden

Strategieformulering - stap 2: missie, visie en waarden

Tijdens de eerste fase 'input verzamelen' worden veel feitelijke gegevens verzameld. Deze zijn de basis voor stap 2: het formuleren van de missie, de visie en de waarden.…

Strategieformulering - stap 1: objectieve input

Strategieformulering - stap 1: objectieve input

Wil je de strategie van je onderneming onder de loep nemen? Of wil je een nieuw project uitwerken? Verzamel dan eerst de nodige objectieve input. 

HRscan is basis voor ons nieuwe medewerkersbeleid

HRscan is basis voor ons nieuwe medewerkersbeleid

Catelijne Devriendt, coördinator van vzw De Molenketjes, een opvanginitiatief voor kinderen van 0 tot 12 jaar in Molenbeek: “Via HRwijs van Verso ontdekten we …