2020 zal hoogstwaarschijnlijk gezien worden als het jaar waarin het digitale werken en leren met reuzesprongen vooruit ging. Aan zo’n versnelling zijn er voor- en nadelen.
Plotseling is alles mogelijk (positief) en plotseling is alles mogelijk (negatief). Hoe begin je er nu aan, aan dat digitaal leren?
E-learnings en webinars zijn alvast twee gekende digitale tools. Een webinar kan echter ook onderdeel zijn van een e-learning. En ben je al mee met blended learning? Blended learning is een leertraject met een digitaal en een klassikaal luik.
Wat is nu het verschil?
E-learning is een manier om digitaal kennis over te brengen. Het is vaak een mix van tekst, filmpjes, audio, animatie, oefeningen, een quiz, enzovoort. Je logt je meestal in via een platform, waarna je de e-learning kan volgen wanneer je wenst.
Webinars gaan vaak live. Een spreker geeft dan een presentatie of praat gewoon over een bepaald onderwerp. Je kan meestal ook uitgesteld kijken naar een webinar en de slides zijn achteraf vaak beschikbaar. In de meeste gevallen is er ook een chat-functie om vragen te stellen.
Goede praktijken meepikken
Tijdens de coronaperiode kreeg je heel wat uitnodigingen voor e-learnings en webinars in je mailbox of LinkedIn-account. Vaak waren ze ook gratis. Kijk echter met een kritische bril naar de vorm: wat was er goed en wat irriteerde je? De lessen die je hieruit haalt, kunnen je inspireren als je zelf start met digitaal leren voor je medewerkers.
Waarom moet je nú inzetten op digitaal leren?
De technologie voor digitaal leren is de laatste jaren enorm geëvolueerd. Geen statische powerpoints meer, maar een moderne lay-out met heel diverse werkvormen. Je kunt digitaal leren alleszins niet meer saai noemen!
Vandaag merken we dat klassikale vormingen goed zijn wanneer we mogen en kunnen samenkomen. Wanneer is het moment rijp voor digitaal leren?
Uiteraard wanneer we – zoals vandaag - niet meer in groep mogen bijeenkomen. Maar ook wanneer bepaalde functies het té druk hebben of wanneer er tijdelijk geen werk is. Of als medewerkers zeer snel een opleiding moeten krijgen en er geen tijd is om een uitgebreide klassikale vorming te organiseren.
Nu of nooit!
Onze algemene digitale vaardigheden hebben ook een ferme opstoot gekregen de laatste weken. Waar grootouders nog nooit van videobellen hadden gehoord, maken ze nu vlot connectie met familie en vrienden.
Hetzelfde zien we bij je medewerkers: we videobellen, we teams’en, zoom’en, bestellen online, … meer dan ooit! Het ideale moment om met digitaal leren te starten.
We zetten voor jou enkele voor- en nadelen even op een rijtje.
Wat zijn de concrete voordelen van digitaal leren?
- Anytime – anywhere – anyhow: wanneer je wil, waar je wil en hoe je wil leren.
- Je kan met digitaal leren een individueel leerpad voor medewerkers ontwikkelen. Zo gebruik je efficiënter het opleidingsbudget.
- Je kan veel deelnemers tegelijk bereiken.
- Je kan bijvoorbeeld nieuwe medewerkers meteen laten ‘bijbenen’.
- Je kan gemakkelijk de kennis bij medewerkers testen én meteen bijsturen.
- Je medewerkers kunnen leren op hun eigen tempo.
- Blended learning: als je het digitale laat voorafgaan aan het klassikale, krijg je goed voorbereide deelnemers. De trainer kan dan meteen starten vanaf een bepaald kennisniveau.
Wat zijn dan de nadelen aan digitaal leren?
- Nog niet iedereen is het digitale gewoon.
- Niet alle thema’s kan je integraal vertalen naar e-learning of webinars.
- Ontwerpen van e-learning en het geven van webinars vergt andere vaardigheden dan het geven van een klassikale training.
- De voorbereiding en ontwikkeling vragen tijd.
- Is de persoon die de e-learning/webinar volgt wel effectief die persoon?
- Doorloopt de medewerker de e-learning/webinar niet te vrijblijvend?
- Er kan weerstand zijn bij medewerkers, bijvoorbeeld rond tijd en angst voor technologie. Men heeft het te druk of vreest dat men niet overweg zal kunnen met de gekozen toepassing.
- De inhoud van e-learnings en webinars worden best regelmatig geüpdatet.
- In een klassieke training kan de trainer inspelen op de vragen en behoeften van de groep. De inhoud aanpassen aan de persoon die leert, is niet direct mogelijk bij digitaal leren.
Aan de slag!
We geven je graag ook nog enkele specifieke tips mee om zelf te starten met e-learning:
-> Wanneer je zelf een e-learning wil ontwerpen:
- Begin with the end in mind: wat wil je dat de deelnemer kent/kan op het einde?
- Bepaal je doelgroep en focus. Maak die heel concreet en niet te groot.
- Leg vast wat je verwacht dat de gebruiker geleerd heeft (leerdoelen). Toets jouw ontwerp hierop.
- Begin klein en beperk het onderwerp.
- Raadpleeg jouw netwerk. Wie deed het al? Wat werd er uit geleerd?
- Bekijk de markt van de software heel breed. Vraag demo’s aan. Maak jouw eigen wensenlijst op.
- Doe een kwaliteitscontrole: vraag een gratis module aan. Laat die ook bekijken door iemand van de doelgroep.
- Wie is de auteur: wie maakte de e-learning? Heeft hij of zij ervaring met jouw sector?
- Wie is de doelgroep van de e-learning? Is die niet te breed? Wat zijn de leerdoelen?
- Zorg dat de e-learning goed toegankelijk voor alle deelnemers is.
- Kan je de module nog naar huisstijl, cases,… aanpassen?
Als afsluiting nog 7 allerlaatste do’s en don’ts
- Maak goede afspraken met medewerkers rond digitaal leren.
- Begin met een klein project voor één doelgroep.
- Laat je begeleiden bij grotere projecten.
- Zoek een platform en software dat werkt voor jou.
- Vlot toegankelijk voor auteurs en gebruikers.
- Het oog wil ook wat: mooie lay-out motiveert medewerkers om terug te keren.
- Keep it simple!