Met inspirerende verhalen trekt je organisatie sneller de juiste talenten aan.
Rudy Pieters van Verhalenmakers geeft je drie tips voor storytelling bij employer branding.
1. Zet je medewerkers in voor employer branding
Zet je huidige medewerkers in als ambassadeurs. Zij zijn de helden van je verhalen. In dit voorbeeld van de VRT is Hanne de hoofdpersoon. Laat je helden vertellen wat ze doen in je organisatie, hoe ze de problemen aanpakken, wie ze zijn.
In een goed verteld verhaal identificeert het publiek – in dit geval: het talent dat je wil aantrekken – zich met die hoofdpersoon. Het publiek voelt mee: Hé, dat ben ik! Ik wil ook werken zoals Hanne. Via de hashtag #vrtvolk doet de VRT op een heel slimme manier aan employer branding.
2. Toon de actie
Alleen actie activeert de verbeelding in storytelling. Laat in je verhaal je medewerkers niet uitleggen waarom ze graag bij je organisatie werken (“omdat ik toffe collega’s heb”, “omdat ik mijn creativiteit kwijt kan” …), want dan heb je geen verhaal meer. Laat ze vertellen wat ze doen, welke uitdagingen ze tegenkomen, hoe ze die oplossen, hoe hun werkdag eruitziet.
Een mooi voorbeeld van employer branding krijgen we hier van de Vlaamse overheid. Die zette Heidi in om duidelijk te maken hoe de werkdag van een dossierbehandelaar eruitziet. Dat doet ze vooral in de tweede zin. De eerste zin voegt zelfs nog wat actie toe: ook al waren we er niet bij, we zien zo het moment voor ons dat Heidi op de vacature reageerde.
3. Wacht niet tot er een vacature is
Begin niet plots aan storytelling te doen wanneer je een vacature hebt. Employer branding doe je het hele jaar door. Toon het hele jaar door wat er achter de schermen van je organisatie gebeurt. Sociale media lenen zich heel goed tot dergelijke making of-verhalen.
Verhalen zoals dat over Carla, die op een zaterdagavond nog volop vijfhonderd mappen aan het maken is voor de inspiratiedag van Publiek Centraal, vertellen veel over het engagement en de sfeer in je organisatie.
Beter story design met het Story Design Canvas
De grootste valkuilen in storytelling vermijd je door alle elementen van je verhaal en strategie op elkaar te stemmen. Je hoofdpersoon, diens obstakels en acties, je doelgroep en call to action, en je missie en visie moeten in lijn zijn.
Zoals een product pas zal werken als er vóór de productie grondig over nagedacht is, zo moet je ook niet meteen je verhaal beginnen maken. Neem eerst de tijd om het goed te ontwerpen. Story design dus. En goed story design hoeft niet lang te duren. Met het Story Design Canvas kun je in 20 minuten de juiste keuzes maken voor je verhaal. Zo wordt je storytelling niet alleen effectief maar ook efficiënt.