De SAM-schaal staat voor "Schaal voor meting van attitudes en vaardigheden". De schaal werd in eerste instantie ontwikkeld om de gezamenlijke beoordeling van stagiairs (door school en de werkgever) vlotter te laten lopen.
De SAM-schaal is ook gericht op werknemers en kan helpen bij het beoordelen, begeleiden, stimuleren en oriënteren. Werkgevers kunnen deze schaal gebruiken tijdens functioneringsgesprekken, loopbaanbegeleiding, bijscholingsprogramma’s, enz. De SAM-schaal kan ook fungeren als competentiewoordenboek voor je organisatie.
Commentaar van een HR-expert
"Ik bekeek de tool vanuit mijn referentiekader: 'werken met mensen met een migratieachtergrond en laaggeletterden'. Deze tool is zeker niet slecht, maar ik mis klare taal en beelden. Bijvoorbeeld "kletsen" is een woord dat laaggeschoolde anderstaligen waarschijnlijk niet kennen. Is ook een beetje dialect en dat zou ik vermijden. 'Aan druk weerstaan' is een ander voorbeeld in deze tool waarin beeldtaal wordt gebruikt - te vermijden voor anderstaligen. De vraag is wat je wil bereiken met deze tool. Dat de werknemer/student meer gemotiveerd is en beter werkt? Dan heb je volgens mij een motivationeel gesprek nodig en moet je vooral vertrekken vanuit talenten die bij de werknemer aanwezig zijn. Om zo iemand te laten groeien. Of wil je iemand in een hokje vast pinnen en je grote gelijk behalen: 'hij werkt niet hard genoeg'.
Daarnaast merk ik op dat er niet altijd consistent en consequent in de gedragsindicatoren geredeneerd werd. Voorbeeld discipline: bij 'onvoldoende' gaat het over op tijd komen bij zeer goed gaat het over discipline op alle vlakken. Moet je dat dan niet uit elkaar trekken? Mijn voorstel: met beeldmateriaal en klare taal kan deze tool bruikbaar zijn voor laagopgeleide anderstaligen die misschien minder toe zijn aan introspectie. Ik denk dan bijvoorbeeld aan organisaties die met art. 60-contracten werken. Zelf zou ik andere gesprekstechnieken gebruiken om met iemand een functioneringsgesprek te voeren."