Onthaalbeleid: verplichtingen en ondersteuning

Onthaalbeleid: verplichtingen en ondersteuning

Wist je dat onthaal van nieuwe medewerkers wettelijk verplicht is? En ken je de ondersteuningsmogelijkheden? 

Wat zijn die wettelijke verplichtingen dan juist? 

Op 10 mei 2007 verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit van 25 april 2007 betreffende het onthaal en de begeleiding van werknemers met betrekking tot de bescherming van het welzijn bij de uitvoering van hun werk. Het onthaal van nieuwe werknemers maakt voortaan deel uit van het door de werkgever te voeren welzijnsbeleid.

Wat betekent dit concreet? 

  • In organisaties met minder dan 20 werknemers moeten werknemers minstens bij aanwerving en op de eerste werkdag informatie krijgen.
  • Bij organisaties van meer dan 20 werknemers is dat bij aanwerving, op de eerste dag en tijdens een onthaalperiode.

Raadpleeg hier de juridische spelregels inzake onthaal (bron: Diversity Remix)

Welke ondersteuningsmogelijkheden bestaan er? 

Heb je nood aan extra ondersteuning op de werkvloer om een nieuwe medewerker in te werken? Dan kan je een beroep doen op gratis job- en taalcoaching door een partner van VDAB. Het resultaat: een tevreden medewerker die lang bij jou aan de slag blijft. 

Job- en taalcoaching op maat

Job- en taalcoaching duurt maximaal 12 maanden. Tijdens die periode komt de job- en taalcoach een aantal keer langs in je bedrijf om je nieuwe medewerker, je team en jou te ondersteunen. Het aantal sessies is afhankelijk van het aanbod van de partner.

  • De coach helpt je medewerker om zich te integreren en goed te functioneren binnen je team. 
  • Is je medewerker anderstalig? Dan helpt de coach je medewerker om Nederlands te spreken en krijgt je team tips over hoe ze hun anderstalige collega kunnen ondersteunen. 
  • De coach geeft jou advies over vragen waarmee je zit. Bijvoorbeeld over peter- of meterschap, competentiegericht werken, functioneringsgesprekken...

Job- en taalcoaching is gratis als je nieuwe medewerker aan 3 voorwaarden beantwoordt:

  • Je medewerker werkt of woont in Vlaanderen.
  • Je medewerker is minder dan een jaar bij jou aan de slag.
  • Je medewerker heeft nood aan extra ondersteuning om zich in te werken, bijvoorbeeld: het bijschaven van jobgerichte competenties of ondersteuning om Nederlands te spreken.

Interesse? Contacteer een job- en taalcoach

Lees ook

De 5 fases van een goed onthaalbeleid

De 5 fases van een goed onthaalbeleid

Een goed onthaalbeleid verloopt in verschillende stappen. Je faseert dit best, in minstens 5 stappen.

Checklist onthaaltraject en onthaalbrochure

Checklist onthaaltraject en onthaalbrochure

Checklist voor onthaal van nieuwe medewerkers (vóór de 1ste werkdag en op de 1ste werkdag) en overzicht van wat je in een onthaalbrochure kan opne…

Onthaalchecklist

Onthaalchecklist

Wil je je nieuwe medewerkers goed onthalen en daarbij niets vergeten? Check out de checklist onthaal van Verso!