Checklist voor onthaal van nieuwe medewerkers (vóór de 1ste werkdag en op de 1ste werkdag) en overzicht van wat je in een onthaalbrochure kan opnemen.
Commentaar van een HR-expert
"Elke nieuwe medewerker stelt zich bij aanwerving 4 vragen:
1. Ben ik welkom?
2. Waar staat de organisatie voor?
3. Bij wie kan ik waarvoor terecht?
4. Hoe zien mijn eerste werkdagen/werkweken eruit?
Deze checklist onthaal is een goed begin, maar elke organisatie zal die toch op eigen maat moeten maken. Een goede aanvulling bij de rubriek vóór de eerste werkdag zijn zaken waardoor iemand zich welkom weet: door reeds een naamkaartje te drukken, een maiadres en werkplek klaar te hebben, door eventueel zijn/haar naam te laten verschijnen op een infobord ('Welkom Jos!').
Het onthaal stopt natuurlijk niet na de eerste werkdag. Veelal is het beter een aantal zaken meer te spreiden om de nieuweling niet te overladen. Ik heb zelf ook goede ervaringen met checklists waarbij de nieuwe medewerker zelf op eigen tempo op zoek gaat naar een aantal zaken, waarbij in de checklist staat bij wie hij waarvoor terecht kan, maar waarbij de persoon in kwestie zelf beslist wanneer hij welke informatiebron of persoon raadpleegt (wordt wel afgevinkt).
De inhoudstafel van de onthaalbrochure is erg volledig. Let er evenwel op dat dit geen waslijst van teksten wordt die weinig gelezen worden. Beter een aantal krachtige beelden of pictogrammen dan een onthaalbrochure vol tekst."