Business Model Canvas vormt financieel fundament voor nieuwe centrum van Ter Loke

Business Model Canvas vormt financieel fundament voor nieuwe centrum van Ter Loke

Heel wat algemeen directeurs binnen de social profit hebben hun wortels in de zorgverlening zelf. Dat geldt ook voor Lex Vorsselmans. Hij groeide door van directeur bijzondere jeugdzorg tot algemeen directeur van Ter Loke. Om zijn financiële kennis bij te spijkeren, volgde Lex een bootcamp van Groeilabz. De kennis die hij daar verwierf – het Business Model Canvas op kop – vormde een welkome leidraad bij de uitbouw van een nieuwe locatie. 

Ter Loke biedt professionele zorg en begeleiding op maat aan 400 kinderen, jongeren, jongvolwassenen en hun gezin in een kwetsbare situatie. Maar ook aan personen met een beperking. Daarvoor werken we een oplossing uit  hetzij residentieel (in de Ter Loke-centra), hetzij ambulant of mobiel.  De 200 medewerkers zijn actief op 12 verschillende locaties in de Antwerpse Kempen. 

Toen Lex Vorsselmans het roer van deze organisatie in handen nam, had hij nog relatief weinig cijfers gegeten. Daarom schreef hij zich in voor de bootcamp financieel management van Groeilabz: “De begeleider presenteerde een uitgebreide reeks processen en concepten. Tijdens de derde sessie van de bootcamp introduceerden ze het Business Model Canvas. Dat bleek al gauw de lijm tussen al die afzonderlijke modellen. Het laat toe om de verschillende aspecten van een nieuw project meteen concreet te maken tijdens een intern overleg. Zo hou je de vaart en het overzicht in je projectontwikkeling.”

Multifunctioneel jeugdlogiescentrum

“Als je een externe opleiding volgt, blijft het een uitdaging om de essentie intern over te brengen aan je collega’s”, merkt Lex Vorsselmans op. “Daarom is het waardevol dat je met twee personen mag deelnemen aan de bootcamp. Samen met onze coördinator voor de financiële diensten ging ik aan de slag met een strategische bestuursoefening. Via een schenking kregen we namelijk een nieuwe locatie van 4 hectare voorhanden. Daar willen we een extra centrum uitbouwen dat sterkere verbinding maakt tussen jeugdhulp en jeugdwerk waardoor het de jeugdhulp mee helpt normaliseren. Aan de hand van het Business Model Canvas dachten we na over bijvoorbeeld de doelgroepen, communicatiekanalen en financiën. De feedback tijdens de bootcamp hielp om alles te verfijnen, om het daarna aan ons bestuur voor te leggen.”

Ter Loke2

Ben je net zoals Lex klaar voor de volgende stap?

Schrijf je ook in voor het leerlab (= bootcamp) financieel management.

Lees ook

Studenten Business Thomas More Mechelen zoeken sociale ondernemingen voor real-life-projecten

Studenten Business Thomas More Mechelen zoeken sociale ondernemingen voor real-life-projecten

De laatstejaarsstudenten bachelor Businessopleidingen van Thomas More zijn op zoek naar bedrijven waarvoor ze dit najaar kunnen werken aan real-life-projecten. In het vak…

“Van activisme alleen kan je niet leven”

“Van activisme alleen kan je niet leven”

Hoe kan je tegelijk advocate, ondernemer én activiste zijn? Marleen Denef speelt het klaar. In 2019 richtte ze impact advocaten op, een advocatenkantoor dat om vee…

Social profit komt sterk uit de verf ondanks ongelijk speelveld

Social profit komt sterk uit de verf ondanks ongelijk speelveld

Op vlak van innovatie spelen Vlaamse ondernemingen mee aan de Europese top, maar we mogen niet op onze lauweren rusten. Veel ondernemingen lopen nog niet warm voor innova…

Ontdek onze opleidingen over dit thema

10 maart 2025

Leerlab strategisch medewerkersbeleid (Leuven)

Leerlab strategisch medewerkersbeleid.png

- RESERVELIJST - Medewerkers zijn de motor van je werking. Jouw organisatie gaat voor een gedragen én onderbouwd medewerkersbeleid. Je stelt prioriteiten, tekent acties uit en plant ze in.

10 maart 2025

Leerlab communicatiestrategie (Leuven)

Leerlab communicatiestrategie.png

- RESERVELIJST - Communicatie met meer impact! Een sterk imago bouw je op. En dat doe je door slimme en goeie communicatie. Maar wat zeg je wanneer en hoe begin je daar eigenlijk aan? 

10 maart 2025

Groeilab verhoog de slaagkans van jouw digitaal project (Leuven)

Groeilab verhoog de slaagkansen van jouw digitaal project.png

Digitalisering is geen luxe meer, maar een noodzaak in de social profit sector. Vaak loopt het mis bij de implementatie van digitale projecten. Hoewel de technologie veelbelovend is, gaan projecten vaak over tijd, overschrijden ze budgetten of leveren ze niet de verwachte waarde. De oorzaak ligt meestal in de manier waarop de organisatie en communicatie binnen projecten worden aangepakt.