Terwijl technologie de voorbije decennia grote sprongen vooruit heeft gezet, zien we nog steeds heel wat organisaties worstelen met het digitale. Projecten worden te laat opgeleverd en gebruikers zijn niet tevreden met wat het digitale hen biedt. De oorzaak ligt meestal niet bij de technologie, wel bij de manier waarop de transformatie wordt aangepakt. Organisatie en communicatie lopen in veel gevallen mank.
Maak van adoptie op het terrein je poolster
Een klassieke investering zoals een nieuwe machine draait om performantie (hoe snel en hoeveel) en om functionaliteit (wat kan wel en wat niet). Het gaat om de optimalisatie van technische, objectieve eigenschappen. We lossen dit typisch op via een engineering-aanpak.
Een digitale investering draait daarentegen fundamenteel om de mens, we ondersteunen een specifieke man of vrouw in zijn of haar job. En dat is een subjectieve, mensgerichte optimalisatie, die we best realiseren met een design-aanpak. Een vooraf in detail uitgestippeld plan loopt vast, de beste oplossing wordt samen met de gebruikers ontdekt en vormgegeven. Pas wanneer mensen onze oplossing graag en blijvend gebruiken, omdat het de gewenste impact heeft op hun job, zijn we succesvol. Een brede adoptie van ons werk is de enige maatstaf van succes.
Samenwerken begint met elkaar verstaan
Wat hebben we dan nodig om ertoe te komen dat medewerkers digitale oplossingen omarmen? Volgende stappen zijn cruciaal:
-
Allereerst moet je zorgen voor een doorgedreven communicatie tussen projectteam en gebruikers, dus tussen mensen met verschillende rollen. Een duidelijk jargon doet hier wonderen.
-
Ten tweede moeten we een groot deel van de beslissingsbevoegdheid delegeren aan het ontwikkelteam zelf en hen daarvoor middelen en autonomie geven. Dit vraagt om een leiderschap dat duidelijke ambities vooropstelt en heldere krijtlijnen uitzet.
-
Ons project heeft dan ook nood aan houvast in de vorm van heldere doelstellingen die iedereen begrijpt. Hiervoor focussen we op de ambities van onze groep en op de concrete jobs van mensen. Alleen wanneer alle betrokkenen begrijpen wat het doel is en waarom we het doen, kunnen we er samen een succes van maken.
Van ambitie tot adoptie: digitaal transformeren met impact
Anno 2024 zijn het niet alleen IT-managers die digitale projecten aansturen, maar zitten de trekkers overal. Het boek 'Van ambitie tot adoptie: digitaal transformeren met impact' biedt voor deze heterogene groep een gemeenschappelijke taal en kader. Het focust op 'the art of the possible': hoe kunnen we met beperkte middelen en personeelsbezetting, de stappen vooruitzetten die echt het verschil maken?
Carine Lucas (Agoria) en Peter Verhasselt (Sirris) hebben elk meer dan 2 decennia op de teller in het begeleiden van digitalisering in uiteenlopende sectoren. Omdat ze telkens dezelfde uitdagingen zagen opduiken, schreven ze dit boek vol concrete handvaten en tips om meer succesvol te zijn op vlak van digitale transformatie. De auteurs verzorgen in het voorjaar van ’25 ook een leertraject om de lessen uit het boek toe te passen in de eigen organisatie.
Wil jij ook leren hoe je de slaagkans van je digitaal project verhoogt? Tijdens ons inspiratielab op 5 december gaan we er dieper op in, aan de hand van het boek. In maart en april kun je dan weer, onder deskundige leiding van Peter Verhasselt en Dorien Vandormael deelnemen aan het groeilab 'Digitalisering: van ambitie tot adoptie'.