Groei door fusie

De vraag van de overheid tot meer samenwerking en schaalvergroting leidt in de social profit vaak tot het gedeeltelijk of volledig samengaan van twee of meerdere organisaties, vaak in verschillende fases.

fusie 768px.jpg

Bij een fusie verdienen deze aspecten de nodige aandacht:

  • Juridische aspecten: wat is de status van de nieuwe organisatie, hoe verhouden de delen zich tot het geheel?
  • Financiële en fiscale aspecten: de respectievelijke inbreng van fondsen, de kostenstructuur, ...
  • Organisatorische aspecten: twee organisaties met elk hun structuur, systemen, processen en organigram gaan samenwerken. Dit vraagt veel afstemming en stroomlijning.
  • Het samengaan en op elkaar afstemmen van organisatieculturen: dit is het minst tastbare aspect van de fusie, maar het is zeker niet onbelangrijk.

Voor de juridische en financiële aspecten win je best gericht advies en informatie in. Geen enkele situatie is hetzelfde en de gevolgen zijn te belangrijk om er licht over te gaan.

Voor de organisatorische aspecten kan je inspiratie vinden in het onderdeel ‘Verandering plannen en in kaart brengen’.

Daarnaast betekent een fusie ook medewerkers uit twee of meer organisatie met elk hun eigen organisatiecultuur die moeten gaan samenwerken en naar buiten toe stilaan meer één identiteit vormen.

Hoe met verandering aan de slag te gaan, dat kom je te weten tijdens onze vorming Waarderend veranderen.

Lees ook

“We worden vaak verliefd op onze klanten”

“We worden vaak verliefd op onze klanten”

Het is een woord dat veel sociale ondernemingen angst inboezemt: consultancy. Toch kan een frisse externe blik vaak een meerwaarde betekenen, zeker op domeinen waar socia…

Een communicatieplan opstellen

Een communicatieplan opstellen

De kern van een communicatieplan wordt meestal gevormd door een opsomming van de in te zetten middelen. Daarbij gaat het zowel om de bestaande communicatiemiddelen als om…

De edelsteentjes van een communicatieplan

De edelsteentjes van een communicatieplan

Edelsteentjes en groeibriljantjes. Misschien een vreemde titel voor een artikel over (crisis)communicatie, maar het is een verwijzing naar de kleine successen die je best…

7 tips voor de communicatie in je verandertraject

7 tips voor de communicatie in je verandertraject

Communiceren is een essentieel onderdeel van elk veranderproces. Het doel is mensen informeren, ondersteunen en betrekken, soms zelfs hun verbondenheid met de organisatie…