Marleen Vanlingen (directie) en Lise Crabbé (HR) deden de proef op de som. Ze gingen met de online 'Inclusiescan' na of hun dienstenchequebedrijf DF BalDeMo op alle vlakken van de organisatie en in het medewerkersbeleid rekening houdt met verschillen tussen mensen.
“Echt handig, de sterktes en werkpunten van je organisatie komen in beeld en je krijgt meteen oplossingen aangereikt. We doen het vrij goed, maar stootten toch op een paar aandachtspunten.”
Mensen van verschillende origine, jongeren en ouderen, mannen en vrouwen, mensen met of zonder een beperking, religieuze en atheïstische medewerkers, mensen met uiteenlopende seksuele voorkeur. Rekening houden met verschillen tussen medewerkers in een organisatie is niet altijd zo makkelijk. Met de online Inclusiescan van Verso kunnen sociale ondernemingen nagaan hoe ze hierop scoren. Uit je antwoorden rolt meteen een rapport met bijhorende tips.
DF BalDeMo deed alvast de test. “Als werkgever staan we open voor alle werkzoekenden. Maar dragen we dit ook voldoende uit naar buiten toe en zit het diepgeworteld in ons beleid? Sommige van onze dienstenchequemedewerkers zijn laaggeschoolden en mensen met een migratieachtergrond die de taal niet altijd machtig zijn. Dat maakt het voor hen wel eens moeilijk om met de klanten te communiceren. De klanten en het kantoorpersoneel worden uitgedaagd om met hen in begrijpelijke taal te spreken en te schrijven. Verder zijn bij ons mannen in de minderheid en is het voor ons niet altijd makkelijk om mannen voor de job van huishoudhulp aan te trekken. Hoe ervaren zij dat? We vroegen ons dus af hoe we in ons beleid hier nog meer aandacht aan kunnen schenken”, zeggen Marleen en Lise.
Aandachtspunten zichtbaar
Van nul moeten ze bij DF BalDeMo gelukkig niet beginnen. “We zorgen er voor dat onze vacatures voor iedereen begrijpelijk zijn en dat contact opnemen met ons laagdrempelig is. Sollicitanten kunnen ons via verschillende kanalen contacteren en elke sollicitant wordt uitgenodigd op een gesprek. In onze communicatie zorgen we voor foto’s met allochtone en autochtone mensen die samen aan het werk zijn en we laten ook regelmatig mannen in beeld. We kiezen bovendien voor de term ‘huishoudhulp’, om genderneutraal te blijven.”
“Toch bleek uit de checklist dat we nog niet aan alles gedacht hadden”, voegt Marleen er meteen aan toe. “Onze raad van bestuur is bijvoorbeeld niet divers samengesteld en we stelden ons ook de vraag of onze missie en visie wel voor iedereen begrijpelijk is. Het is dankzij de Inclusiescan dat we daar nu aandacht voor hebben. Onze aandachtspunten werden zichtbaar.”
Oplossing binnen handbereik
‘Handig en praktisch’, noemen Marleen en Lise de online tool. “Je krijgt per thema van je medewerkersbeleid een stelling voorgelegd en zegt dan hoe je erop scoort in je organisatie. Moeilijk is het dus niet. Het is erg overzichtelijk dat je op het eind van de scan dan een rapport krijgt met je score per thema. En vooral: bij de stellingen waar je minder op scoorde, kan je meteen tips openklikken die leiden naar informatie op de site van HRwijs of naar andere relevante partners in diversiteit en HR. Voor ons zeer handig.”
DF BalDeMo zal met de resultaten ook concreet aan de slag gaan. “Je wordt eraan herinnerd dat je diversiteit over de hele organisatie moet uitdragen en dat je er bekommerd om moet blijven. Wij gaan daarom onze leidinggevenden een bijscholing diversiteit aanbieden, zodat we als organisatie alert blijven over nieuwe wendingen en tools”, stelt Marleen.
Taalbeleid
Eén stelling uit de checklist is Marleen en Lise in het bijzonder bijgebleven: ‘Alle medewerkers leveren inspanningen om zich verstaanbaar uit te drukken.’ “Het doet ons inzien dat we op taalbeleid moeten blijven inzetten en ook van onze medewerkers mogen vragen om blijvend inspanningen te doen om Nederlands te leren. En dit niet alleen bij de opstart, maar ook tijdens hun loopbaan bij ons. Daar moeten we samen aandacht voor hebben en oplossingen voor zoeken.”