Een gratis toolbox om leiding te geven aan jongeren. Ontwikkeld door onderzoekers van de KU Leuven, in samenwerking met BDO en met de steun van ESF Vlaanderen.
Dr. Jana Deprez van de KU Leuven licht toe:
“De laatste jaren horen we meer en meer tegenstrijdige boodschappen in de pers. Jongeren zijn veeleisend en ambitieus, of lui en ongeïnteresseerd; hebben hoge verwachtingen, of willen vooral zo weinig mogelijk werken. HR-verantwoordelijken en leidinggevenden proberen zich aan te passen aan deze tegenstrijdige boodschappen, maar weten niet goed hoe.
We deden een analyse van alle generatiestudies van de laatste zestig jaar, maar de meeste stereotypen zowel over ouderen als jongeren zijn eerder fabeltjes dan dat ze op de werkelijkheid gestoeld zijn. Jongeren vandaag blijken geen fundamenteel andere dingen te verwachten dan jongeren van vroeger.
Medewerkers en leidinggevenden stimuleren om een open dialoog met elkaar op te bouwen is de beste manier om deze negatieve stereotypering te overwinnen.”
Aan de hand van de digitale toolbox krijgen jonge medewerkers en leidinggevenden enkele handvatten aangereikt om de dialoog samen op te starten of te onderhouden. Elk onderdeel voor medewerkers heeft een tegenhanger voor leidinggevenden.
Leidinggeven is namelijk een dynamiek tussen volgen en leiden, of van geven en nemen.
Gebruikers kunnen individueel aan de slag, of in team. Een HR-roadmap licht toe hoe je de toolbox kan integreren in bestaande HR-praktijken.
De input van experte Gil Geron
"Ik vind deze tool heel erg bruikbaar, zeker in het jeugdwerk waar zoveel jonge mensen tewerkgesteld worden. Maar ik zie hem ook bruikbaar met vrijwilligers. Zeker de workshops. Ik heb eigenlijk slechts één bedenking: het is belangrijk om goed te definiëren waarover het telkens precies gaat. Zoals het woord ‘generatie’ - dat is een woord dat vaak fout geïnterpreteerd wordt. Je zou deze tool ook kunnen gebruiken bij coaching van jonge mensen bij hun eerste werkervaring. Dus in loopbaancoaching, mits soepel gebruik."