De vraag van de overheid tot meer samenwerking en schaalvergroting leidt in de social profit vaak tot het gedeeltelijk of volledig samengaan van twee of meerdere organisaties, vaak in verschillende fases.
Bij een fusie verdienen deze aspecten de nodige aandacht:
- Juridische aspecten: wat is de status van de nieuwe organisatie, hoe verhouden de delen zich tot het geheel?
- Financiële en fiscale aspecten: de respectievelijke inbreng van fondsen, de kostenstructuur, ...
- Organisatorische aspecten: twee organisaties met elk hun structuur, systemen, processen en organigram gaan samenwerken. Dit vraagt veel afstemming en stroomlijning.
- Het samengaan en op elkaar afstemmen van organisatieculturen: dit is het minst tastbare aspect van de fusie, maar het is zeker niet onbelangrijk.
Voor de juridische en financiële aspecten win je best gericht advies en informatie in. Geen enkele situatie is hetzelfde en de gevolgen zijn te belangrijk om er licht over te gaan.
Voor de organisatorische aspecten kan je inspiratie vinden in het onderdeel ‘Verandering plannen en in kaart brengen’.
Daarnaast betekent een fusie ook medewerkers uit twee of meer organisatie met elk hun eigen organisatiecultuur die moeten gaan samenwerken en naar buiten toe stilaan meer één identiteit vormen.