De coronacrisis heeft zoals in alle sectoren een grote impact op het management van sociale ondernemingen. Lees hier het laatste nieuws.

Groei door fusie

De vraag van de overheid tot meer samenwerking en schaalvergroting leidt in de social profit vaak tot het gedeeltelijk of volledig samengaan van twee of meerdere organisaties, vaak in verschillende fases.

fusie 768px.jpg

Bij een fusie verdienen deze aspecten de nodige aandacht:

  • Juridische aspecten: wat is de status van de nieuwe organisatie, hoe verhouden de delen zich tot het geheel?
  • Financiële en fiscale aspecten: de respectievelijke inbreng van fondsen, de kostenstructuur, ...
  • Organisatorische aspecten: twee organisaties met elk hun structuur, systemen, processen en organigram gaan samenwerken. Dit vraagt veel afstemming en stroomlijning.
  • Het samengaan en op elkaar afstemmen van organisatieculturen: dit is het minst tastbare aspect van de fusie, maar het is zeker niet onbelangrijk.

Voor de juridische en financiële aspecten win je best gericht advies en informatie in. Geen enkele situatie is hetzelfde en de gevolgen zijn te belangrijk om er licht over te gaan.

Voor de organisatorische aspecten kan je inspiratie vinden in het onderdeel ‘Verandering plannen en in kaart brengen’.

Daarnaast betekent een fusie ook medewerkers uit twee of meer organisatie met elk hun eigen organisatiecultuur die moeten gaan samenwerken en naar buiten toe stilaan meer één identiteit vormen.

Lees ook

HRscan: pioniers geven grote onderscheiding

HRscan: pioniers geven grote onderscheiding

Verso sprak met drie organisaties die de HRscan inzetten om hun medewerkersbeleid onder de loep te nemen.…

7 tips voor de communicatie in je verandertraject

7 tips voor de communicatie in je verandertraject

Communiceren is een essentieel onderdeel van elk veranderproces. Het doel is mensen informeren, ondersteunen en betrekken, soms zelfs hun verbondenheid met de organisatie…

Hoe meer betrokkenheid, hoe meer communicatie

Hoe meer betrokkenheid, hoe meer communicatie

Hoe je best gaat communiceren in een verandertraject, hangt af van het doel van je communicatie.