“Weet jouw organisatie nog wel waarom je dit digitaliseringstraject ooit gestart bent?”

“Weet jouw organisatie nog wel waarom je dit digitaliseringstraject ooit gestart bent?”

Terwijl technologie de voorbije decennia grote sprongen vooruit heeft gezet, zien we nog steeds heel wat organisaties worstelen met het digitale. Projecten worden te laat opgeleverd en gebruikers zijn niet tevreden met wat het digitale hen biedt. De oorzaak ligt meestal niet bij de technologie, wel bij de manier waarop de transformatie wordt aangepakt. Organisatie en communicatie lopen in veel gevallen mank. 

Maak van adoptie op het terrein je poolster 

Een klassieke investering zoals een nieuwe machine draait om performantie (hoe snel en hoeveel) en om functionaliteit (wat kan wel en wat niet). Het gaat om de optimalisatie van technische, objectieve eigenschappen. We lossen dit typisch op via een engineering-aanpak.  

Een digitale investering draait daarentegen fundamenteel om de mens, we ondersteunen een specifieke man of vrouw in zijn of haar job. En dat is een subjectieve, mensgerichte optimalisatie, die we best realiseren met een design-aanpak. Een vooraf in detail uitgestippeld plan loopt vast, de beste oplossing wordt samen met de gebruikers ontdekt en vormgegeven. Pas wanneer mensen onze oplossing graag en blijvend gebruiken, omdat het de gewenste impact heeft op hun job, zijn we succesvol. Een brede adoptie van ons werk is de enige maatstaf van succes.  

Samenwerken begint met elkaar verstaan 

Wat hebben we dan nodig om ertoe te komen dat medewerkers digitale oplossingen omarmen? Volgende stappen zijn cruciaal: 

  • Allereerst moet je zorgen voor een doorgedreven communicatie tussen projectteam en gebruikers, dus tussen mensen met verschillende rollen. Een duidelijk jargon doet hier wonderen.  

  • Ten tweede moeten we een groot deel van de beslissingsbevoegdheid delegeren aan het ontwikkelteam zelf en hen daarvoor middelen en autonomie geven. Dit vraagt om een leiderschap dat duidelijke ambities vooropstelt en heldere krijtlijnen uitzet. 

  • Ons project heeft dan ook nood aan houvast in de vorm van heldere doelstellingen die iedereen begrijpt. Hiervoor focussen we op de ambities van onze groep en op de concrete jobs van mensen. Alleen wanneer alle betrokkenen begrijpen wat het doel is en waarom we het doen, kunnen we er samen een succes van maken. 

Van ambitie tot adoptie: digitaal transformeren met impact

Anno 2024 zijn het niet alleen IT-managers die digitale projecten aansturen, maar zitten de trekkers overal. Het boek 'Van ambitie tot adoptie: digitaal transformeren met impact' biedt voor deze heterogene groep een gemeenschappelijke taal en kader. Het focust op 'the art of the possible': hoe kunnen we met beperkte middelen en personeelsbezetting, de stappen vooruitzetten die echt het verschil maken?

Carine Lucas (Agoria) en Peter Verhasselt (Sirris) hebben elk meer dan 2 decennia op de teller in het begeleiden van digitalisering in uiteenlopende sectoren. Omdat ze telkens dezelfde uitdagingen zagen opduiken, schreven ze dit boek vol concrete handvaten en tips om meer succesvol te zijn op vlak van digitale transformatie. De auteurs verzorgen in het voorjaar van ’25 ook een leertraject om de lessen uit het boek toe te passen in de eigen organisatie.

Peter_Carine_boek

Wil jij ook leren hoe je de slaagkans van je digitaal project verhoogt? Tijdens ons inspiratielab op 5 december gaan we er dieper op in, aan de hand van het boek. In maart en april kun je dan weer, onder deskundige leiding van Peter Verhasselt en Dorien Vandormael deelnemen aan het groeilab 'Digitalisering: van ambitie tot adoptie'.

Lees ook

Adviesraad Financier Je Sociaal Onderneming

Adviesraad Financier Je Sociaal Onderneming

Je pakt met je project of maatschappelijke uitdagingen aan. Je financiën scherp krijgen en houden is dan ook belangrijk. Hoe ziet je kostenstructuur eruit, wie zijn …

De EU investeert volop in de social profit

De EU investeert volop in de social profit

In het kader van de ondersteuning van de sociale economie (Europese definitie, komt ruwweg overeen met ‘social profit’), loopt er momenteel bij de Europese Co…

Steunmaatregelen voor de zorg

Steunmaatregelen voor de zorg

Wist je dat ondernemingen, organisaties en vrije beroepen die actief zijn in de zorg gebruik kunnen maken van specifieke steunmaatregelen via de Vlaamse en Federale over…

Ontdek onze opleidingen over dit thema

31 mei 2024

Lerend netwerk ‘Strategische uitdagingen voor grote sociale ondernemingen’

Als directeur van een sociale onderneming word je geconfronteerd met bijzondere uitdagingen, o.a. op vlak van goed bestuur, arbeidskrapte, marktomgeving, financieel beheer, organisatieontwikkeling. Dit lerend netwerk creëert tijd en ruimte om met andere directieleden na te denken over deze strategische uitdagingen en de toekomst van jouw sociale onderneming.

14 oktober 2024

Leerlab financieel management basis (Leuven)

Leerlab financieel management.png

Reservelijst ‘Leer financieel onderbouwde beslissingen nemen.’ Heb jij als manager of bestuurder van een sociale onderneming niet meteen een financieel-economische achtergrond? Heb je nood aan begeleiding die jou inzicht geeft in hoe je de financiële performantie van jouw onderneming kan monitoren?

15 oktober 2024

Leerlab managementrapportering (Antwerpen)

Leerlab management rapportering.png

- RESERVELIJST- Als directielid of financieel verantwoordelijke neem je elke dag meerdere belangrijke en complexe beslissingen. Een eenvoudig en duidelijk rapport is een must om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen en tijdig te kunnen bijsturen met oog op een evenwichtige en gezonde groei van je sociale onderneming.