Nooit meer ‘ja, maar’

Nooit meer ‘ja, maar’

Iedereen kent de witte autootjes van het Wit-Gele Kruis. Daarmee snorren verpleegkundigen in de vijf provincies naar hun patiënten. Maar wist je ook dat deze zorgorganisatie een broeihaard van innovatie is? Het bevlogen duo Kristel De Vliegher - Uschi De Coster deelt graag de drie belangrijkste tips om een vernieuwende cultuur te creëren binnen een sociale onderneming. 

De vijf provinciale Wit-Gele Kruis vzw’s worden overkoepeld door een zesde organisatie. Deze federatie draagt officieel de naam ‘Wit-Gele Kruis van Vlaanderen’. Dit team van twintig medewerkers ondersteunt de regionale organisaties in hun dagelijkse werking en vertegenwoordigt hen bij de Vlaamse en federale overheid. Kristel De Vliegher (diensthoofd van het verpleegkundig departement) en stafmedewerker Uschi De Coster hebben een bijzondere opdracht binnen dit overkoepelende team: zij zijn de voortrekkers van innovatie binnen het Wit-Gele Kruis. 

Nieuwe ideeën laten bovendrijven

Het Wit-Gele Kruis wil mensen zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving verzorgen vanuit een kwaliteitsvol, maatschappelijk verantwoord en innovatief aanbod aan thuisverpleegkundige zorg.  Dit aanbod heeft heel wat potentieelvoor vernieuwing.

“Om tot innovatie te komen, moet je uiteraard de nieuwe ideeën boven water krijgen”, zegt Uschi De Coster. “Maar daarvoor moet je de juiste randvoorwaarden scheppen. Want als je tijdens een brainstorm nieuwe ideeën meteen tackelt, komt de vernieuwing nooit van de grond. Daarom vermijden we tegenwoordig het gebruik van de woorden ‘ja, maar …’ tijdens een brainstorm. Want in een eerste fase wil je zoveel mogelijk ideeën verzamelen. Later kan je ze nog rangschikken naar haalbaarheid.”

De kracht van de groep 

Voor Kristel De Vliegher is groepsdynamiek een cruciale voorwaarde voor vernieuwing: “Innovatie komt altijd voort vanuit de groep. Als enkeling is dat onbegonnen werk. Zorg daarom voor voldoende veiligheid in die groep, zodat ideeën kunnen ‘stromen’. In een tweede fase onderzoek je hoeveel tijd en budget vereist is om die ideeën vorm te geven. Dat hoeft niet altijd over gigantische ingrepen te gaan. Vele kleintjes samen, maken groot. Geef dat laaghangend fruitdus voldoende aandacht.”

Tijd en geld voor de Grote Projecten 

Laaghangend fruit is één ding. Maar uit een vruchtbare brainstorm spruiten ook grootschaligere concepten voort. Voor dergelijke complexere vernieuwingsideeën is er meer nodig, geeft Uschi De Coster mee: “Daarom hebben we als team ‘innovatie’ ingeschreven in het beleidsplan van ons departement. Binnen onze werkzaamheden zetten we de eerste stappen richting het reserveren van de nodige tijd. En hoewel we nu nog geen concrete projecten hebben, is het de bedoeling ruimte te voorzien in onze budgetten. Net om te voorkomen dat het gebrek aan financiële middelen de innovatieve drive vooraf zou ondermijnen.”

Lerend netwerk als inspirerende ontdekkingstocht

Om het innovatietraject efficiënt aan te vatten, volgden Kristel en Uschi samen het lerend netwerk ‘Een transformator ben je nooit alleen’ van Groeilabz. Beide dames startten met een open blik aan hun parcours, weet Kristel: “Sommige organisaties lopen tegen een specifieke vraag en zoeken antwoorden in een opleidingstraject. Maar Uschi en ik wilden in eerste instantie zicht krijgen op de beste aanpak voor innovatieprojecten. Hoe deel je kennis uit verschillende afdelingen onderling? En hoe voorkom je dat de vernieuwingshonger stopt, omwille van overvolle agenda’s?” 

Kristel De Vliegher en Uschi De Coster vonden binnen Groeilabz inspiratie en gebruiksklare tools. Het vernieuwende duo blikt tevreden terug op de ervaringsuitwisseling met collega’s uit andere organisaties: “Omdat alle deelnemers uit de zorg kwamen, klonken de uitdagingen heel herkenbaar”, vertelt Uschi. “Bovendien houdt de afwisseling tussen het theoretische kader en de praktijkvoorbeelden je bij de les. De sessies zorgden altijd voor de nodige gespreksstof: op de terugweg naar huis dachten Uschi en ik meteen door op de informatie die we net hadden gekregen. Die dynamiek – waarbij je met twee personen deelneemt voor de prijs van één – is onbetaalbaar”, zo besluit Kristel.   

Ontdek het aanbod van Groeilabz!

Lees ook

“Stel een ambitieus doel voor de lange termijn”

“Stel een ambitieus doel voor de lange termijn”

“Sociale ondernemingen slagen er steeds beter in om verder vooruit te kijken, om los te komen van het hier en nu. Ze willen een duurzame impact op langere termijn. …

“Verrast door het uitgesproken sociale luik van de SDG's”

“Verrast door het uitgesproken sociale luik van de SDG's”

Familiehulp is een thuiszorgorganisatie met een breed aanbod aan zorg en ondersteuning. Dagelijks helpen liefst 13.000 medewerkers hun klanten bij hen thuis.

JES zegt ‘ja’ tegen digitalisering

JES zegt ‘ja’ tegen digitalisering

“Willen ons ontpoppen tot digitale pionier in het jeugdwerk.”

Ontdek onze opleidingen over dit thema

31 mei 2024

Lerend netwerk ‘Strategische uitdagingen voor grote sociale ondernemingen’

Als directeur van een sociale onderneming word je geconfronteerd met bijzondere uitdagingen, o.a. op vlak van goed bestuur, arbeidskrapte, marktomgeving, financieel beheer, organisatieontwikkeling. Dit lerend netwerk creëert tijd en ruimte om met andere directieleden na te denken over deze strategische uitdagingen en de toekomst van jouw sociale onderneming.

14 oktober 2024

Leerlab financieel management basis (Leuven)

Leerlab financieel management.png

Reservelijst ‘Leer financieel onderbouwde beslissingen nemen.’ Heb jij als manager of bestuurder van een sociale onderneming niet meteen een financieel-economische achtergrond? Heb je nood aan begeleiding die jou inzicht geeft in hoe je de financiële performantie van jouw onderneming kan monitoren?

15 oktober 2024

Leerlab innovatieve arbeidsorganisatie (Antwerpen)

Leerlab IAO.png

Een ander tijdperk vraagt andere organisaties. Wil je bouwen aan een organisatie die wendbaar is? Die flexibel kan reageren op noden van cliënten en hun omgeving? Die meebeweegt met de maatschappelijke context?