Je vacature bekendmaken

Je vacature bekendmaken

Je hoeft geen handenvol geld uit te geven om je vacature bekend te maken bij een breed publiek. Er bestaan ook gratis kanalen. En internet en sociale media kunnen je al een heel eind op weg helpen. In het wilde weg slaan is echter niet de beste optie. Je wervings- en selectiestrategie degelijk uitwerken is een belangrijke start. 

Je kan zowel intern als extern gaan rekruteren. 

Intern bekendmaken

Begin bij het intern bekendmaken van je vacature en bij publicatie op je eigen website. Spreek je netwerk actief aan via mail en mondeling: ex-collega’s, bevriende organisaties, vrijwilligers... Verspreid het nieuws ook via Facebook, LinkedIn en andere sociale media, zeker als je hier anders ook gebruik van maakt.

Houd ook spontane sollicitaties bij zodat je ze kan bovenhalen wanneer je een vacature hebt. Het gaat vaak om zeer gemotiveerde kandidaten.

Extern bekendmaken

Via een dienst voor arbeidsbemiddeling

VDAB, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling, publiceert gratis vacatures en heeft ook een meer uitgebreide dienstverlening voor werkgevers. Goede contacten onderhouden met de competentiecentra van VDAB die werkzoekenden opleiden, kan ook stagiairs en kandidaten opleveren. 

Je kan je vacature ook kenbaar maken via de Brusselse dienst voor arbeidsbemiddeling, Actiriswww.actiris.be.

Vacaturesites in de social profit

Voor mensen die graag in de social profit willen werken zijn www.11.be en www.alterjob.be veelbezochte vacaturekanalen.

Je kan je vacatures daarnaast ook publiceren op websites van je deelsector. Hieronder vind je een lijst, van zowel gratis als betalende kanalen. Ga wel even na of ze bij je organisatie passen. 

Zorgsector

Welzijn

Socioculturele- en kunstensector

Sociale economie

Bereik specifieke doelgroepen

Voor deeltijdse functies

Jongeren

Goede contacten met scholen onderhouden is een excellente manier om jongeren over de vloer te krijgen. Via www.data-onderwijs.vlaanderen.be kan je gemakkelijk een lijst vinden met de onderwijsinstellingen in de buurt van jouw organisatie.

Denk hierbij aan alle mogelijke onderwijsniveau's: 

  • secundair onderwijs: je kan beroep doen op het systeem van duaal leren
  • deeltijds kunstonderwijs
  • volwassenonderwijs: de centra voor basiseducatie (Ligo) en de centra voor Volwassenenonderwijs (CVO’s)
  • hoger onderwijs

Meeste hogescholen en universiteiten hebben een jobwebsite waarop ze vacatures plaatsen voor hun studenten, bijvoorbeeld:

Meer inclusie

Tot slot

En tot slot een praktische raad: een bord op straat voor je organisatie kan nog steeds wonderen doen.

Lees ook

Een goed vacaturebericht maken

Een goed vacaturebericht maken

Een goed vacaturebericht trekt de aandacht van potentiële kandidaten en vermeldt de nodige gegevens om hen over de streep de trekken om te solliciteren.…

Checklist voor een Toegankelijke Vacature

Checklist voor een Toegankelijke Vacature

Dat je niet altijd de juiste kandidaten vindt, kan ook aan je vacature gelegen zijn. Is die niet te complex opgesteld? 

Waarom je wervings- en selectieproces goed onderbouwen

Waarom je wervings- en selectieproces goed onderbouwen

Wist jij dat een kost van een verkeerde aanwerving tussen de 30% en 150% van het jaarsalaris van een medewerker kan liggen?