Feest van de sociale ondernemingen in Vlaanderen
Programma van Feest van de sociale ondernemingen in Vlaanderen
-
Servaas Bingé heeft als 41jarige arts al heel wat interessante dingen gedaan.
Hij was 8 jaar ploegarts van wielerteam 'Lotto Soudal', daarnaast begon hij als medeoprichter van de start-ups emma.health & Leadlife boeken te schrijven over gezondheid.
Enkele bestsellers zijn : Nooit meer naar de dokter, De lijst, 16:8, Immuun, het 16:8 vastenkookboek.
Zijn laatste boek is "Het recept" dat zopas in maart is verschenen.
De keynote die hij zal brengen heeft als titel "Teamzorg begint bij zelfzorg"
Hoe was hij als dokter in de topsport en wat leerde hij daaruit?
Doen we niet allemaal wat aan topsport en wat kunnen we leren van de topsporters?
Zowel voor onszelf op gebied van voeding voor focus en energie maar ook over stress en stressmanagement.
En moeten we als groep ondernemers in de verschillende vormen van zorg niet anders gaan denken? -
Van 11:00 tot 11:45
GROEILABZ: Impactstrategie – Hoe van rechts naar links denken en doen?
Door Peter DepauwElke sociale ondernemer wil maatschappelijke meerwaarde creëren. Maar hoe maak je nu echt impact?
Het startpunt van elke sterke strategie die het verschil maakt, is een diepgaande impactanalyse. Van veranderingstheorieën, ecosystemen, actiemodellen tot systeemanalyses en het aanvallen van de status quo. Om dan toe te werken naar een ambitieuze maar realistische strategie.
Allemaal goed en wel, maar hoe doe je dat?
Peter neemt je mee naar enkele voorbeelden uit de praktijk. Hoe je focus krijgt in het probleem dat je wil oplossen, gestretcht om je denkpatroon om te draaien, en met een stevige spiegel op de huidige aanpak.
Van focus in de gewenste maatschappelijk impact, tot focus in de strategische bijsturing en potentiële groeistrategieën en ‘Groene Curves’. En wat je vooral niet moet doen…
-
Bart Moens (Odisee) neemt je mee in zijn verhaal rond inclusief ondernemen.
Waarom zou je aan de slag gaan met inclusief ondernemen?
Hoe draagt het bij tot het realiseren van je organisatiedoelstellingen en/of het aanpakken van de strategische uitdagingen waar je vandaag of morgen mee geconfronteerd wordt?
En hoe geef je er handen en voeten aan in je organisatie?
Dit zijn essentiële vragen om te stellen, aangezien inclusief ondernemen pas een prioriteit wordt als de meerwaarde ervan concreet gemaakt wordt. Voor duurzaam succes is het bovendien belangrijk dat inclusief ondernemen onderdeel is van de corebusiness van je organisatie. -
Wist je dat de sociaal-economische impact van de social profit in Vlaanderen nauw aansluit bij de prestaties van de groeisectoren bij uitstek zoals zakelijke dienstverlening, informatie en communicatie?
In deze sessie wordt binnen een macro-economisch kader de sociaal-economische betekenis van de social profit in Vlaanderen in detail uitgeklaard.
Hoe groot is de verwevenheid met andere bedrijfstakken, in andere regio’s en buitenland? Wie financiert in welke mate de productie van de social profit? En in welke orde van grootte situeren zich de vergoedingen voor de inzet van arbeid en kapitaal? En wat met de productiviteit van de social profit?
Tot slot: het is algemeen bekend dat er vele handen actief zijn in de social profit. Het aantal personen die binnen andere bedrijfstakken werken voor de social profit blijft echter onderbelicht. Ook dit gegeven zal in de sessie duidelijk worden.
-
Hoe verhoud jij je tot jouw organisatie? En hoe sta jij t.o.v. het (hogere) doel van je organisatie? Ben jij betrokken of net niet? Staan de neuzen in dezelfde richting?
Wie of wat heb jij in het vizier? Vragen die je rationeel kan beantwoorden, maar die je ook eens kan bekijken vanuit een ander perspectief.
Een opstelling is een ruimtelijke voorstelling van een probleemstelling.
Deze sessie geeft je een idee van opstellingen: wat de meerwaarde hiervan kan zijn voor jouw organisatie en hoe deze praktisch verlopen. Ook krijg je een inkijk in de basisprincipes van systemisch werk. -
Van 11:00 tot 11:45
Hands-On Inclusion: Hoe pak je zo’n re-integratie coaching nu concreet aan?
Door Els TiriTerugkerende medewerkers na lange afwezigheid, het is iets waar elke onderneming mee geconfronteerd wordt. Hoe pak jij dat aan? Wat werkt en wat niet? Tegen welke muren botste je al? Waarom een beleid voeren? En hoe moet je een visie formuleren?
-
Een sterk imago bouw je op. En dat doe je door slimme en goeie communicatie. Maar wat zeg je wanneer en hoe begin je daar eigenlijk aan? Hoe giet je alles in een plan, dat de doelstellingen van jouw organisatie kan waarmaken? Kortom, hoe bepaal je je eigen communicatiestrategie? Laten we deze vragen onderzoeken in de workshop communicatiestrategie.
Gericht en impactvol communiceren begint met een fase van denken en beslissen. De juiste doelgroepen bereiken op het juiste moment, vraagt enige voorbereiding. Je kanalen bepalen is belangrijk, maar je moet ook de juiste verhalen vertellen waar je je doelgroep echt mee raakt. En er is meer. Ook hoe je eruit ziet, welke toon je aanneemt, en wie je het verhaal laat vertellen, zal bepalen hoe je overkomt. Wie slim communiceert, heeft dit allemaal onder controle.
-
Waarom spring je verder met moreel mondige medewerkers? Hoe zorg je dat elke collega nog overtuigder voor zijn of haar rechtvaardigheidsgevoel gaat, en dat tegelijk de onderlinge samenwerking en de betrokkenheid toch verbeteren?
En waarom zorgt ethiek niet voor de spanning van het opgeheven vingertje maar integendeel voor een bevrijdende, ontspannende gedurfde cultuur?
-
Eva Balemans is de host van de People Planet Profit Podcast, een eerlijke podcast over duurzaam ondernemerschap. In haar dagelijks leven helpt Eva bedrijven met hun sustainable marketing en deze passie zet ze voort in haar podcast. Tijdens het evenement zal ze enkele live opnames doen met duurzame spelers in de social-profitsectoren.
-
Bart Moens (Odisee) neemt je mee in zijn verhaal rond inclusief ondernemen.
Waarom zou je aan de slag gaan met inclusief ondernemen?
Hoe draagt het bij tot het realiseren van je organisatiedoelstellingen en/of het aanpakken van de strategische uitdagingen waar je vandaag of morgen mee geconfronteerd wordt?
En hoe geef je er handen en voeten aan in je organisatie?
Dit zijn essentiële vragen om te stellen, aangezien inclusief ondernemen pas een prioriteit wordt als de meerwaarde ervan concreet gemaakt wordt. Voor duurzaam succes is het bovendien belangrijk dat inclusief ondernemen onderdeel is van de corebusiness van je organisatie. -
Pas ik mij als leidinggevende aan aan de leiderschapsstijl binnen de organisatie of blijf ik mezelf? Ik moet nú de problemen oplossen, maar hoe zorg ik ervoor dat ik minder brandjes blus? Leg ik mijn focus op het welzijn van mijn medewerkers, of ligt de focus op het resultaat?
Herkenbare spanningsvelden? Paradoxen zijn overal. Het leven en werken van een leider zit er vol van. Soms is het of-of-denken, vaak is het en-en. In al haar schakeringen en niveaus. Zoeken naar de eigen weg, de eigen stijl, binnen de context.
In deze sessie ‘Leiders in paradoxen’ geven we handvaten om in een complexe omgeving leiderschap op te nemen. We zoomen in op een aantal dominante paradoxen in de social profit sector en duiken in de praktijk.Brecht De Schepper en Isabelle Step zijn ervaren trainers, verbonden aan het postgraduaat Leiderschap van de Arteveldehogeschool, waar ze jaarlijks meer dan 100 leidinggevenden uit diverse social profitcontexten opleiden.
-
Van 12:00 tot 12:45
GROEILABZ: Impactstrategie – Hoe van rechts naar links denken en doen?
Door Peter DepauwElke sociale ondernemer wil maatschappelijke meerwaarde creëren. Maar hoe maak je nu echt impact?
Het startpunt van elke sterke strategie die het verschil maakt, is een diepgaande impactanalyse. Van veranderingstheorieën, ecosystemen, actiemodellen tot systeemanalyses en het aanvallen van de status quo. Om dan toe te werken naar een ambitieuze maar realistische strategie.
Allemaal goed en wel, maar hoe doe je dat?
Peter neemt je mee naar enkele voorbeelden uit de praktijk. Hoe je focus krijgt in het probleem dat je wil oplossen, gestretcht om je denkpatroon om te draaien, en met een stevige spiegel op de huidige aanpak.
Van focus in de gewenste maatschappelijk impact, tot focus in de strategische bijsturing en potentiële groeistrategieën en ‘Groene Curves’. En wat je vooral niet moet doen…
-
Een sterk imago bouw je op. En dat doe je door slimme en goeie communicatie. Maar wat zeg je wanneer en hoe begin je daar eigenlijk aan? Hoe giet je alles in een plan, dat de doelstellingen van jouw organisatie kan waarmaken? Kortom, hoe bepaal je je eigen communicatiestrategie? Het antwoord op deze vraag, krijg je tijdens deze bootcamp.
Gericht en impactvol communiceren begint met een fase van denken en beslissen. De juiste doelgroepen bereiken op het juiste moment, vraagt enige voorbereiding. Je kanalen bepalen is belangrijk, maar je moet ook de juiste verhalen vertellen waar je je doelgroep echt mee raakt. En er is meer. Ook hoe je eruit ziet, welke toon je aanneemt, en wie je het verhaal laat vertellen, zal bepalen hoe je overkomt. Wie slim communiceert, heeft dit allemaal onder controle. Hoe je dat doet, krijg je in de vingers tijdens deze interactieve bootcamp.
-
Van 12:00 tot 12:45
HRwijs: LiZeT, Loopbanen in Zelforganiserende Teams.
Door Sara Bastiaensens, Paul Ongenaert, Els VersteeleOok het gevoel dat het zelforganiserend potentieel en talent van jouw team nog niet ten volle is aangeboord? Nog niet de juiste aanvliegroute gevonden om daarin winst te boeken?
Dan is de LiZeT-workshop iets voor jou. Tijdens de workshop vertrekken we vanuit een aantal belangrijke theoretische- en praktijkinzichten rond duurzaam loopbaanbeleid en zelforganiserende teams en gaan aan het experimenteren met een aantal LiZeT-methodieken. Van denken over naar zelf doen en beleven. De mix is de max.LiZeT werd ontwikkeld door het partnerschap Taborgroep, Antwerp Management School en Workitects.
-
2 sprekers in deze sessie over energie en duurzaamheid:
In welke mate doen de hoge energieprijzen gezinnen en ondernemingen bloeden? Wat veroorzaakt de scherpe energieprijzen? Wat kan en moet er gebeuren? In welke mate zijn maatregelen doekjes voor het bloeden? In welke mate stelpen ze het bloeden echt?
En wat hebben we terecht gebracht van de klimaatengagementen die in 2017 werden aangegaan?
Op 12 januari 2017 werden 13 klimaatengagementen ondertekend door de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, samen met acht koepelorganisaties (o.m. Verso), het Vlaams Energiebedrijf (VEB) en het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Wat hebben we er van terecht gebracht? Waar moeten we nog op inzetten en wat brengt de nabije toekomst?
Annemie Bollen (SERV) en Ivan De Boom ( VIPA - departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin) nemen beide het woord tijdens deze sessie. -
Aan de hand van recente arbeidsmarktgegevens nemen we u mee doorheen een cijfermatige analyse, die een beeld geeft van de Vlaams social profit.
We zoomen in op de werkgelegenheid, het profiel van de medewerkers, de werkbaarheid en de vacatures (krapte) in onze sectoren.
Telkens wordt de social profit vergeleken met de Vlaamse arbeidsmarkt als geheel.
Ook brengen we de lange termijn evolutie in beeld. -
Eva Balemans is de host van de People Planet Profit Podcast, een eerlijke podcast over duurzaam ondernemerschap. In haar dagelijks leven helpt Eva bedrijven met hun sustainable marketing en deze passie zet ze voort in haar podcast. Tijdens het evenement zal ze enkele live opnames doen met duurzame spelers in de social-profitsector.
-
Van 12:45 tot 14:00
Lunch en netwerkmoment
Verso heeft de Green deal: eiwitshift op je bord ondertekend. Daarom zullen we op dit evenement een 100% vegetarische lunch aanbieden.
-
Van 14:00 tot 14:30
Geannuleerd "gesprek met minister-president Jan Jambon"
Zoals je misschien al wel zult hebben vernomen staat er op 20 mei een overlegcomité gepland waardoor de minister president niet aanwezig kan zijn op ons evenement.
Maar wie gaat hem vervangen? Kan iemand hem wel vervangen?
Wel we gaan hem laten vervangen, beloofd! -
Social Entrepeneurship
Sommige ondernemers stellen de maatschappelijke of sociale winst voorop in hun activiteiten, naast de economische winst. Deze ondernemers werken dus marktgericht, en halen hun rendabiliteit uit de ‘markt’ om een sociale missie te realiseren. Zij worden vaak aangeduid met de Engelse benaming 'social entrepreneurs'.
Maatschappelijk doel voorop
De missie of het maatschappelijk hoofddoel van zo'n onderneming kan heel breed ingevuld worden. Centraal staat de ambitie om een maatschappelijke uitdaging aan te pakken en hiermee een maatschappelijke winst te genereren. Gezonde voedingsgewoonten stimuleren en gelijktijdig voedselverspilling tegengaan bijvoorbeeld. Of duurzame mobiliteit voorzien mét tewerkstelling van mensen die moeilijk werk vinden. Of de sociale cohesie verbeteren door eenzaamheid onder bejaarden te bestrijden.
-
Van 15:00 tot 16:00
Panelgesprek: "Social profit in Vlaanderen: impact en uitdagingen voor de toekomst"
We gaan in gesprek met enkele Vlaamse excellenties die de social profit van binnenuit kennen.
Jo Vandeurzen: Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin van 2009 tot 2019
Mieke Vogels: Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin van 1999 tot 2003
Bert Anciaux: Vlaams minister van Cultuur en Jeugd van 1999 tot 2002 en van 2004 tot 2009
Met videoreacties van: Steven Vanackere, Sven Gatz, Kathleen Van Brempt
-
Van 16:00 tot 17:00
Receptie en netwerkmoment
Om voedselverspilling tegen te gaan willen we je vragen om je aanwezigheid voor de receptie te bevestigen.