Marc Bryssinck is artistiek leider en Ingrid Van Den Bergh is coördinator. Samen zijn ze een complementair duo dat al 30 jaar Theater Stap vzw en Dagcentrum Kasteel vzw leidt.
“We creëren een werkplek waar personen met een beperking, valide makers en vakmensen ontmoeten”, vertelt Marc. “Het dagcentrum biedt alle ondersteuning voor de theateractiviteiten”, gaat Ingrid verder. “Intussen zijn onze twee vzw’s nauw vergroeid. Over samenwerken wisten we dus al iets. Maar dankzij de bootcamp kijken we nu geruster over de grenzen van onze sector.”
Stap en Kasteel investeren in een vaste spelersgroep van 29 acteurs. Samen maken ze authentieke producties. Zo ontwikkelen ze zich tot autonome individuen met groepsverantwoordelijkheden. De artistieke kwaliteit legitimeert de unieke positie van het gezelschap in het reguliere theatercircuit.
Angst voor de toekomst
De aankondiging over ‘correctiefase 2’ van het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap zorgde voor onzekerheid. Ook bij Ingrid: “Ik hoorde iedereen toeteren dat de overstap naar ‘persoonsvolgende financiering’ de fusie naar grote organisaties onvermijdelijk zou maken. Maar wij wilden op eigen kracht verder doen. Om te ontdekken hoe dat zou kunnen, kwamen we via SOM bij het Groeilabz-bootcamp.”
"Door ervaringen uit te wisselen bleek dat we het best wel goed op orde hebben" - Marc Bryssinck
Meteen een geruststelling
“Eerlijk? Ik ging met lood in mijn schoenen naar de eerste sessie”, biecht Marc op. “Ik vreesde een lange stroom ronkende managerstermen. Zonder Ingrid was ik er niet aan begonnen. Maar achteraf ben ik blij dat we deelnamen. Door ervaringen uit te wisselen met een enthousiaste groep gelijkgestemden, bleek dat we het best wel goed op orde hebben. En dat werkt geruststellend”
Vertrouwen in je eigen, kleine organisatie
Ingrid was onder de indruk van het rijk gevulde informatiebuffet: “Al de input ligt — zonder verplichting — voor het oprapen. Met de relevante dingen, kan je meteen aan de slag. De andere items hou je voor later. De oefeningen en cases brachten vooral … rust. De zogezegde fusieverplichting maakte plaats voor een zelfverzekerd gevoel dat we als kleine organisatie een belangrijke rol over de sectorgrenzen heen kunnen spelen.”
Variatie en flexibiliteit
Voor Marc werkte het Business Model verhelderend: “Het geeft meer inzicht en houvast. Over onze communicatie bijvoorbeeld. Bereiken we onze doelgroep nog met flyers? Of zetten we beter in op social media? Tegelijk is het model flexibel genoeg om onze aanpak verder te zetten. Daarbij hebben we soms 3 theaterproducties per jaar — in binnen- of buitenland. En daarna een periode van kleinschalige tv-opdrachten. Die variatie houdt het plezant en zorgt dat we uniek blijven in onze sector.”
Ook klaar voor de volgende stap?