Beslissingsmatrix: doelen bedenken en uitkiezen

Beslissingsmatrix: doelen bedenken en uitkiezen

Een beslissingsmatrix helpt je bij het bedenken en opstellen van strategische en operationele doelstellingen. Zo kom je in groep sneller tot een consensus.

Werkvorm

Verdeel de deelnemers in groepjes van 2à3 personen. Elk groepje bespreekt een doelstelling. Daarna worden de formulieren doorgegeven. Zo worden alle stellingen genuanceerder en minstens door 2 groepjes gescoord. Tracht zo wervend mogelijk te zijn, maar...

Het resultaat dient te voldoen aan een aantal criteria. Drie acroniemen zijn onze ezelsbruggetjes:

  1. AMORE voor missie/visie
    acroniem voor: Ambitie, Motiverend, Onderscheidend, Relevantie en Echt

  2. MAGIE voor strategische doelstellingen
    acroniem voor: Meetbaar, Acceptabel, Gecommuniceerd, Inspirerend, Engagerend

  3. SMART voor operationele doelstellingen
    acroniem voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden

Opgelet: elk niveau vloeit voort uit het niveau erboven. Zo kan je bijvoorbeeld pas strategische doelstellingen opmaken als de missie, de visie en de waarden reeds bepaald zijn.

Indicatoren

Ook voor indicatoren is er een letterwoord: FABRIC

  • Focused : alle indicatoren dienen wel degelijk relevant te zijn. Blijf er dus geen oneindig verzinnen!
  • Appropriate : meet het juiste en niet te veel meer of minder.
  • Balanced : kom tot een evenwichtig beeld. Bekijk ze vanuit verschillende gezichtspunten.
  • Robust : baseer je op cijfers die ook binnen x aantal jaar nog beschikbaar gaan zijn.
  • Integrated : de indicatoren moeten integrerend werken en complementair zijn met het dagelijks werk.
  • Cost effective : maak (zeker ook) gebruik van bestaande cijfers.

Doelstellingen bepalen, het lijkt vooral een kwestie van acroniemen. Maar durf verder te denken dan deze letterwoorden lang zijn…

  • Welke (financiële) kosten-baten voorspel je?
  • Kan je de impact van de doelstellingen meten?
  • Hoe duurzaam zijn je acties?
  • Kom je met zekerheid tegemoet aan de prioriteiten van je onderneming?
  • Kom je tegemoet aan de beleidsverwachtingen of regelgeving?
  • Krijgen de vragen van belanghebbenden een degelijk antwoord?

Ontdek onze opleidingen over dit thema

10 maart 2025

Leerlab strategisch medewerkersbeleid (Leuven)

Leerlab strategisch medewerkersbeleid.png

- RESERVELIJST - Medewerkers zijn de motor van je werking. Jouw organisatie gaat voor een gedragen én onderbouwd medewerkersbeleid. Je stelt prioriteiten, tekent acties uit en plant ze in.

10 maart 2025

Leerlab communicatiestrategie (Leuven)

Leerlab communicatiestrategie.png

- RESERVELIJST - Communicatie met meer impact! Een sterk imago bouw je op. En dat doe je door slimme en goeie communicatie. Maar wat zeg je wanneer en hoe begin je daar eigenlijk aan? 

10 maart 2025

Groeilab verhoog de slaagkans van jouw digitaal project (Leuven)

Groeilab verhoog de slaagkansen van jouw digitaal project.png

Digitalisering is geen luxe meer, maar een noodzaak in de social profit sector. Vaak loopt het mis bij de implementatie van digitale projecten. Hoewel de technologie veelbelovend is, gaan projecten vaak over tijd, overschrijden ze budgetten of leveren ze niet de verwachte waarde. De oorzaak ligt meestal in de manier waarop de organisatie en communicatie binnen projecten worden aangepakt.

Lees ook

Strategieformulering - stap 2: missie, visie en waarden

Strategieformulering - stap 2: missie, visie en waarden

Tijdens de eerste fase 'input verzamelen' worden veel feitelijke gegevens verzameld. Deze zijn de basis voor stap 2: het formuleren van de missie, de visie en de waarden.…

Strategieformulering - stap 3: doelstellingen

Strategieformulering - stap 3: doelstellingen

Er bestaan in grote lijnen 2 types van doelstellingen: strategische doelstellingen en operationele doelstellingen. 

De coverstory - om je visie snel helder te krijgen

De coverstory - om je visie snel helder te krijgen

Een coverstory is een middel om medewerkers te inspireren. Om van je visie een verhaal te maken.