Deze Excel-file helpt je op weg om een overzicht te krijgen van het personeelsverloop in jouw organisatie. De tool laat ook ruimte om bijvoorbeeld specifiek te focussen op bepaalde functies en teams of afdelingen binnen de organisatie.
Hoe definiëren we personeelsverloop? Het gaat over werknemers die de organisatie verlaten.
Bij vrijwillig verloop ligt het initiatief daarbij bij de werknemer: hij/zij beslist zelf om de organisatie te verlaten.
Onvrijwillig verloop gaat om verloop waarbij de werknemer niet zelf beslist om de organisatie te verlaten, denk maar aan ontslag, einde contract of pensioen van de werknemer.
Commentaar van een expert
Het tabblad vraagt tijd om in te vullen. Het moet consequent en onmiddellijk gedaan worden om een overzicht te blijven hebben. Sommige organisaties hebben een ‘uitstroomgesprek’. De toevoeging of dit gesprek gebeurd is, zou een meerwaarde zijn voor diegene die dit doen.
Bij vrijwillig verloop zou het goed zijn om aan te vullen met een aantal items. Voorbeelden zijn: persoonlijke redenen, praktijk voldoet niet aan wat ik verwacht had, sfeer-mentaliteit, geen vast contract kunnen krijgen. De tool kan ook een middel zijn om meer in te zetten in opvolging nieuwe medewerkers, afhankelijk van wat de meeste redenen van vertrek zijn.