Waarom doen we het werk dat we doen?

Waarom doen we het werk dat we doen?

De termen missie, visie, waarden en strategie worden vaak in één adem genoemd en ook soms als synoniemen voorgesteld. Maar wat betekenen ze nu en waarom zijn ze belangrijk?

Missie, visie, waarden en strategie: what's in a name?

Geeft een antwoord op de vragen

Vast of veranderlijk?

MISSIE

Waarom bestaan we? Wat doen we precies? Voor wie?

Relatief vaststaand

VISIE

Waarom is het nodig dat we bestaan? Waar streven we naar? Wat is ons hogere doel? Wat willen we bijdragen/veranderen in de samenleving?

Als bepaalde doelen bereikt zijn, of de visie op bijv. hulpverlening wijzigt, dan moet dit aangepast worden

KERNWAARDEN

Hoe willen we dit doen? Welke waarden wijzen ons de weg? Wat vinden we goed en wat misschien slecht of verwerpelijk?Wat zijn de rode draden in onze manier van werken - en die we ook vertalen naar onze medewerkers toe?

Relatief vaststaand

STRATEGIE en/of

KERNKWALITEITEN 

Hoe denken we onze doelen te bereiken? Waar blinken we in uit? Wat is eigen aan de manier waarop wij onze diensten leveren of producten maken? Het is de vertaling van de waarden in gedrag.

Stuur je bij naargelang de visie/doelen.


Waarom is het belangrijk om hier helderheid over te hebben?

In de praktijk kunnen deze elementen in een visietekst dooreenlopen, en dat is prima, maar het is wel belangrijk om helderheid te scheppen over al deze aspecten. Het helder krijgen van missie, visie en waarden is immers de basis van samen organiseren. Het geeft een antwoord op de meest existentiële vraag: waarom doen we dit? Daarmee kunnen mensen zich verbinden, zich er al dan niet mee identificeren.

Tips voor het opstellen van je visiedocument

We geven je 5 tips voor het opstellen van een visiedocument en/of strategische doelstellingen van je organisatie.

1. Ga voor een visie die ‘AMORE’ is

AMORE is een acroniem voor:

  • Ambitie: ligt de lat voldoende hoog om de werknemers écht te inspireren?
  • Motiverend: is de droom zodanig beschreven dat het de medewerkers daadwerkelijk aanspreekt, motiveert en energie geeft?
  • Onderscheidend: levert de organisatie met de realisatie van de droom een unieke prestatie? Is het een goede weergave van de eigenzinnigheid van de organisatie?
  • Relevantie: is die droom niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de klanten, medewerkers en andere stakeholders relevant? 
  • Echt: zijn de doelstellingen echt en geeft het de werkelijke essentie van de organisatie weer?

2. Betrek alle stakeholders

Je missie, visie, waarden en strategie moeten gedragen zijn en een goede weergave van de betekenis die jullie realiseren. Dat betekent dat zowel medewerkers, raad van bestuur, klanten/cliënten als partners hier een waardevolle bijdrage toe kunnen leveren. 

Met zoveel mogelijk betrokkenen deze zaken (opnieuw) vastleggen, kan veel focus en motivatie in de organisatie brengen. Zeker als het tijd is om wat te herbronnen, in een periode van grote wijzigingen bijvoorbeeld. Dit vormt immers de gedeelde basis, het waarom van het bestaan van de organisatie en dus de samenwerking tussen alle medewerkers.

Mogelijke methodieken:

  • Grote groepsinterventies zoals het werken vanuit het waarderend onderzoek laten je toe om snel veel mensen te betrekken.
  • De coverstory is een andere methodiek om je visie snel helder te krijgen.

3. Neem je tijd, maar laat het proces niet aanslepen

Je kan werken in verschillende fases waarbij een werkgroep voorbereidend werk doet, een grote groep betrekt en dan weer aan de slag gaat met de resultaten. Je gaat best niet over één nacht ijs, maar zorg er wel voor dat je binnen de zes maanden tot een jaar tot resultaten komt. Anders haken mensen af.

4. Niet in een crisismoment

Tijdens een crisis zijn er andere dingen nodig. Al te vaak is er dan ook een verborgen agenda (zoals uitmaken wie afgedankt moet worden). In een traject rond missie, visie, waarden en strategie is open communicatie, kwetsbaarheid toelaten en samen mogen zoeken belangrijk.

5. Gebruik jullie missie en visie in de dagelijkse praktijk

Het ergste dat kan gebeuren, is dat jullie missie- en visie statement enkel in de lade bij de directie belandt. Maar al even erg is het als de bekendheid beperkt blijft tot een kader op de gang.

Veroordeel je missie en visie niet tot de 'dood bij ophanging': enkel en alleen een kader op gang...

Om jullie missie en visie levendig te houden moet ze als toetssteen bij het nemen van beslissingen. Het moet een werkdocument zijn. Neem het erbij bij casebesprekingen, bij eventuele klachten, om in een team- of personeelsmeeting telkens te duiden hoe nieuw beleid past in de grotere visie. Dit zorgt ervoor dat mensen doordrongen raken van de visie en er houvast in ervaren.

Meer inspiratie kan je halen in het boek ‘Kus de visie wakker’ van Hans van der Loo

Lees ook

Waarderend onderzoek: de basis voor succesvolle verandering

Waarderend onderzoek: de basis voor succesvolle verandering

Een waarderend onderzoek is de eerste stap in een geslaagd veranderingstraject. Deze 5 principes zetten jou op weg.

Strategieformulering - stap 2: missie, visie en waarden

Strategieformulering - stap 2: missie, visie en waarden

Tijdens de eerste fase 'input verzamelen' worden veel feitelijke gegevens verzameld. Deze zijn de basis voor stap 2: het formuleren van de missie, de visie en de waarden.…

HRwijs-aanbod rond strategisch HR-beleid

HRwijs-aanbod rond strategisch HR-beleid

Wil jouw organisatie inzetten op een meer uitgewerkt HR-beleid? Neem dan eens een kijkje naar ons HRwijs-aanbod rond strategisch HR-beleid.