Heel wat sectoren blijven kampen met knelpuntberoepen en vacatures die moeilijk ingevuld geraken. Sinds kort trekt VDAB voor de sector industrie, horeca en schoonmaak met mobiele trailers door heel Vlaanderen. De bedoeling daarbij is meervoudig.
VDAB wil het aanbod van de sectoren duidelijker kenbaar maken bij een bredere doelgroep. Met die trailers bereikt VDAB niet alleen een publiek dat zich kenbaar maakt als werkzoekende, maar ook mensen die nog latent werkzoekend zijn of de zogenaamde doelgroep van de niet-actieven (mensen die (tijdelijk) niet actief zijn op de arbeidsmarkt maar dat wel weer willen overwegen).
In de trailers brengt VDAB niet alleen het vacature-aanbod, maar bieden ze ook een inzicht in noodzakelijke competentie en opleidingsmogelijkheden.
Ook mensen die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben - bijvoorbeeld omdat ze er even uit waren - krijgen op die manier snel en accuraat inzicht in de noden van de huidige arbeidsmarkt en kunnen snel leren inschatten waar ze moeten bijschaven om die aansluiting te realiseren.
VDAB stapt naar de mensen toe. Dat werkt drempelverlagend, maar sluit ook aan bij de situatie waar veel mensen in zitten en misschien nu niet de tijd en informatie hebben om zelf op zoek te gaan. Ze krijgen een smaakmaker bij hen om de hoek aangeboden.
Bekijk hieronder de flyer voor de poetsmobiel.