Lidwina biedt 400 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt groeikansen via tewerkstelling. Recent herschreef het maatwerkbedrijf haar missie en visie, met een prominent plekje voor ‘duurzaamheid’.
Om te leren hoe die strategische focus door te trekken naar de werkvloer, volgden Koen Mollen (Commercieel & Business Development Manager) en zijn collega Jan Gilis (kwaliteitscoördinator) het bootcamp ‘Start-to-SDG’. Het enthousiasme van docent Peter Wollaert inspireerde hen om verschillende projecten op te zetten.
Lidwina biedt tewerkstellingskansen aan 400 mensen die - om welke reden dan ook - een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Met de steun van 100 omkaderingsmedewerkers (algemene diensten, begeleiders, …) voeren ze opdrachten uit in heel de Kempen. Daarbij ligt de focus op 8 sectoren: green, packaging, wood, food, solutions, services (enclavewerking), needlework en cleanup. Zo zorgt Lidwina voor doorstroom: vanuit tijdelijke activerende trajecten, via betaald werk met enclave-ondersteuning, naar betaald werk in het ‘normale’ circuit (waar mogelijk).
Samen 40 jaar ervaring
Koen Mollen bouwt al 10 jaar aan klantenrelaties in verschillende sectoren: “Twee jaar geleden maakte ik de overstap naar Lidwina. Daar leerde ik Jan Gilis kennen, die hier al meer dan 35 jaar op de productie en de kwaliteit toeziet. Met ons tweeën gingen wij op zoek naar een manier om de aandacht voor duurzaamheid van onze nieuwe directie in de praktijk te brengen.”
Verschillende duurzaamheidsinitiatieven
“De duurzaamheid kan je op verschillende manieren verbeteren”, vertelt Koen Mollen. “We hebben nu een groenere fleet door elektrische enclavebusjes en hybride directiewagens aan te kopen. We proberen ook zoveel mogelijk lokale ‘sociale economie’-leveranciers in te schakelen om de tewerkstelling van kansarmen te bevorderen. We vergrootten de duurzaamheid van onze productie door lokale schapenwol ecologisch te verwerken tot zachte comfortabele slaapkussens. Tegelijk hebben we een open communicatie- en overlegstructuur een centrale plek in ons participatief bedrijfsbeleid gegeven.”
Met de stakeholders naar duurzame toekomst
Peter Wollaert leidde dit bootcamp in goede banen. Zijn enthousiaste begeleiding maakte een diepe indruk op Koen: “De passie waarmee Peter die SDG’s benadert, werkt inspirerend. Het gekleurde SDG wheel geeft daarbij houvast om voorstellen af te wegen naar verschillende duurzaamheidsaspecten. Zo vind je kleine en grote verbeteringen, waarmee je met alle stakeholders naar meer duurzaamheid evolueert. Tegelijk leer je collega’s kennen waarmee je best practices kan uitwisselen.”
Ook klaar voor de volgende stap?