Als sociaal ondernemer kruisen er heel wat uitdagingen jouw pad. Digitalisering is daar één van.
Om die horde te nemen, hoef je niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Want binnen de hogescholen schuilt heel veel kennis, die jou op de juiste digitale weg zet. Daarom organiseerden we op 14 september het online Matchmaking Event ‘Blikopener’, waarop je kennismaakt met de knapste koppen van het hoger onderwijs. Of zo’n kruisbestuiving vruchten afwerpt? Absoluut, zo blijkt uit de inspirerende verhalen van Virtual Relief en LifeCity.
Virtual Relief: comfortabel bevallen dankzij bits & bytes
Je hebt wel al eens iemand met een Virtual Reality (VR)-bril in zijn eigen wereldje zien opgaan, toch? Wel, die tot de verbeelding sprekende technologie blijkt ook te helpen om pijn en angst bij patiënten te verminderen. Verschillende zorgverleners zetten de nieuwe methode nu al in voor pijnbestrijding bij brandwonden, tandheelkunde, fibromyalgie, postoperatieve cardiale rehabilitatie en fantoompijnen.
Luka Van Leugenhaege is lector en onderzoeker Vroedkunde aan de AP Hogeschool Antwerpen. Zij focust op een specifieke digitalisering in social profit. Vanuit het Immersive Lab onderzoekt ze hoe je die VR-methode kan toepassen bij bevallingen. Dankzij de continue ‘user feedback’ van verschillende (aanstaande) moeders ontwikkelen Luka en haar collega’s een prototype en een analysemethode om de arbeidspijn te meten.
Leer Virtual Relief beter kennen
LifeCity: app voor complexe gesprekken met jongeren
De afgelopen 4 jaar ging een specialistenteam van HOGENT een cocreatie aan met kinderen, jongeren en hun begeleiders uit de jeugdhulp. Op basis van die input creëerden ze de LifeCity-app. Die digitale gesprekstool is een opmerkelijk voorbeeld van digitalisering in de social profit: want LifeCity helpt hulpverleners en kinderen of jongeren om emoties, talenten, dromen en hulpbronnen te bespreken.
Dankzij de tool verlopen de moeilijke gesprekken in de jeugdhulp een stuk vlotter. De app motiveert kinderen en jongeren, omdat de individuele begeleidingsgesprekken aansluiten bij hun (digitale) leefwereld: de beelden, metaforen, audio en filmpjes in de app helpen moeilijke onderwerpen bespreekbaar maken. Maar de app werkt ook in de andere richting. Omdat LifeCity alle informatie digitaal bijhoudt, maakt deze technologie het de begeleider gemakkelijker om continuïteit te leggen in de dienstverlening.
Maak kennis met dit sterk staaltje ‘blended dienstverlening’