Caroline Schelstraete is directeur bij de vzw Kompas en volgde de Verso-webinar ‘Wat online leren jouw sociale onderneming bijbrengt’, een eerste stap in de richting van het e-learningbeleid van de vzw.
Wat doet de vzw Kompas?
Caroline: “Kompas is een vergunde zorgaanbieder die mensen met een beperking ondersteunt bij wonen, werken en vrije tijd. Mensen met een beperking wonen ofwel onder onze permanente begeleiding of worden één of meerdere keren per week begeleid aan huis. Sommigen komen overdag naar Kompas voor een dagbesteding, anderen gaan ergens werken met onze ondersteuning. Daarnaast zetten we ook in op beleven: vrije tijd, reizen en allerlei activiteiten.”
Vanwaar de nood een webinar over online leren te volgen?
Caroline: “Voor ons zijn competente medewerkers een must. Onze medewerkers moeten enerzijds over specialistische vakkennis beschikken en anderzijds over nieuwe, meer generalistische competenties. Om hen daarbij te ondersteunen zet Kompas sterk in op vorming, opleiding en training. Onze personeelsleden, zo’n tweehonderd in totaal, krijgen elk een individueel vormingstraject dat loopt over drie jaar. Binnen een vork van een minimaal en maximaal aantal uren kunnen zij opleidingen volgen. Een deel zijn verplichte vormingen gerelateerd aan hun functie, een deel mogen ze geheel vrij kiezen naargelang hun interesses. Dat systeem van externe opleidingen was erg succesvol met elk jaar een stijgend aantal opleidingsuren. Jammer genoeg strooide corona roet in het eten en zakte ons opleidingsverhaal helemaal in elkaar. Toen duidelijk werd dat de nieuwe situatie nog een hele tijd zou duren, zochten we een alternatief en kwamen we vanzelfsprekend bij online leren uit.”
Welke informatie zocht je precies?
Caroline: “Voor mij was de deelname aan de Verso-webinar een verkennend onderzoek: welke leervormen bestaan er binnen online leren, welke voor- en nadelen hebben ze, welke platformen zijn er op de markt, hoe ziet het kostenplaatje eruit? Wat ik natuurlijk vooral wilde weten was hoe Kompas online vormingen kan aanbieden die dynamisch en aantrekkelijk genoeg zijn om onze medewerkers te overtuigen om massaal deel te nemen.”
“E-learning heeft onmiskenbaar heel wat voordelen”
Wat is het belangrijkste dat je leerde?
Caroline: “Het is voor ons duidelijk geworden dat we in de toekomst niet langer alle opleidingen fysiek zullen aanbieden. Het wordt een mix van online en fysieke vormingen. Online leren heeft een plaats verworven op de markt en heeft onmiskenbaar ook voordelen. Zeker op het vlak van efficiëntie en flexibiliteit: de meeste kun je volgen waar en wanneer je wil en dat betekent heel wat tijdsbesparing. Ik weet dat sommige mensen het contact met medecursisten belangrijk vinden, voor mij persoonlijk is sociale interactie in een leercontext dan weer minder noodzakelijk. Afhankelijk van je voorkeur, bestaan er verschillende mogelijkheden op het vlak van e-learning.”
Heeft de webinar jullie geholpen bij de keuze van een e-learningplatform?
Caroline: “Nee, nog niet. We hebben nog niet beslist of we wel voor één platform gaan kiezen. Heel veel cursussen zijn ook gewoon online te vinden, zoals op YouTube. Vandaag organiseren we opleidingen vooral via Zoom en Teams. Interessant daaraan zijn de breakout rooms: deelnemers kunnen kleine groepjes vormen om bijvoorbeeld samen een oefening te maken vooraleer ze weer terugkeren naar de grote groep. Dat samenwerken bevordert de sociale interactie. Nog een voordeel van die platformen is dat we de vorming kunnen opnemen en later via onze interne sharepoint delen. We zijn dus nog volop aan het uitzoeken welk systeem het best bij onze organisatie en medewerkers past.”